Arıtan, Ahmet Saim2023-05-152023-05-151999Arıtan, A. S., (1999). Türk Ebru San'atı ve Bugünkü Durumu. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 441-469.2667-4750https://hdl.handle.net/20.500.12395/47292Ebrû, kitre veya benzeri maddelerle yoğunluğu artırılmış su üzerine, özel fırçalar yardımıyla boyaların serpilip, orada meydana gelen desenlerin kağıda alınmasıyla elde edilen bir san'at eseridir. Ebru'nun etimolojisi hakkında çeşitli görüşler varsa da, bunlardan ikisi daha inandırıcıdır: 1- Ebrî: Farsça; "bulut gibi ve bulutumsu" gibi mânâlar 2 taşıyan ebr_kelimesinden türemiş olup, bu ta'rif; ebrûnun karakterine de uygundur. Çünkü, gerçekten de ebrû, bulut kümeleri gibi bir görünüm vermektedir. Bu kelime son yüzyılda, Türkiye'de "ebrû " şeklinde telâffuz edilmeye başlanmış ve hâlen de böyle kullanılmaktadır. 2- Ebre Çağatayca bir kelime olup, ebrî'ye yakın bir ta'rif : getirmektedir. 3 Ebru'nun nereden çıktığı konusunda, bazı san'at dallarındakinin aksine, önemli bir görüş ayrılığı yoktur. VIII. yy.da Çin'de liu sha shien ve XII. yüzyılda Japonya'da suminagashi adıyla benzer tekniklerle, XVI. yy, ortalarında da Hindistan'da yapılmaya başlandığı belirtilmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessTürk Ebru San'atı ve Bugünkü DurumuArticle5441469