Çakır, Beyhan ÖzgüÇelik, Adnan2023-01-292023-01-292015Çakır, B. Ö., Çelik, A., (2015). Kayıp Krizi Nasıl Fırsat Krizine Dönüştü? Türkiye, ABD ve AB Ülkelerinden Seçilmiş İşletmeler Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 35-44.2667-4750https://hdl.handle.net/20.500.12395/45017Organizasyonları birer sosyo-teknik sistem hatta birer canlı organizma gibi görecek olursak, son yıllarda yaşanan hızlı değişimleri kavramak, sorunları tespit etmek, çözüm yolları bulmak, bu yollardan en makulünü denemek ve sorunları tamamen ortadan kaldırmak için işletmelerin çok da fazla vakti bulunmamaktadır. Durumsallık yaklaşımının ışığı altında işletmeler birer açık sistem olmakla birlikte çevreleriyle sürekli iletişim halindelerdir ve bunun gereği olarak etkileşim ve değişim kaçınılmaz olmakta ve kimi zaman da bu etkileşimin sonucu kriz gibi işletme için hayati sorunlara yol açabilmektedir. Krizler en genel anlamıyla atlatılması gereken zor zamanlar olarak tanımlanabilir. Organizasyonları tüm fonksiyonel faaliyetlerin durmasına kadar sürükleyebilecek bu gibi durumlara hazırlıklı olmak onu kısa yoldan atlatmanın veya ondan karla çıkmanın bir yolu olarak kullanılabilir. Öte yandan yönetim perspektifinden bakıldığında ise krizler yöneticinin her zaman göz önünde bulundurması gereken olgular olarak değerlendirilmektedir. Günümüz rekabetçi iş ortamında yönetici, bir yandan geleceği düzgün planlamanın peşindeyken, bir yandan da olası tehlikelere karşı işletmenin hayatını sürdürebilmesi için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Kriz anları bu tehlikelere bir örnek olarak gösterilebilecekken, var olan önlemler sayesinde ve krizlerin dinamik ve değişken yapısı itibariyle yöneticiler bu zamanları birer fırsat olarak da kullanabilirler. İş dünyasındaki gelişmeleri takip ederek ve bu gelişmelere adapte olma sürecini minimuma indirerek yola devam edebilmek bugün tüm organizasyonların temel sorunu halindedir. Zira günümüz iş dünyasında ayakta kalmanın yolu sadece birkaç değil birçok koşulun bir araya gelmesi ile mümkün bir hale gelmiştir. Dolayısıyla işletmeleri zor duruma sokacak ekonomik, finansal, küresel her türlü olumsuz değişiklik durumuna hazırlıklı olmak günümüz iş dünyasında tutunabilmenin olmazsa olmaz şartıdır. Her ne kadar krizleri bu olumsuz gelişmelere örnek olarak verebilsek de incelenen gerçek vakalarda kriz ortamında doğan fırsatlarla karşılaşılmış ve hatta bu zamanları kar ile atlatan işletme örneklerine rastlanmıştır. Kriz ortamında var olan konjonktürü iyi değerlendiren işletmelerden bazıları kişilerin alım gücünün azalmasına istinaden geliştirdikleri yeni marka ile müşterilerine daha ucuz mal sunarak büyümüşlerdir. Hatta bazıları ise bu kriz ortamlarında ortaya çıkmış ve var olan boşluğu doldurarak müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamışlardır. Türkiye açısından örnek verecek olursak indirim perakendeciliğinin doğuşu ve gelişimi kriz ile başlayan bir sürecin ürünüdür. Krizlerin ortaya çıkış sebepleri ne olursa olsun, işletmeler adına bir etki yarattıkları aşikârdır. Bu etkiden olumlu kazanımlar çıkartabilmenin yollarından biri de doğru bir kriz yönetim planı ve yerinde bir iletişimden geçmektedir. Tüm bu açıklamalardan beslenerek bu çalışmanın amacı, teorik açıdan krizlerin fırsata dönüşmesi olgusunu açıklamaya çalışmak olup bu durumu bazı kriz ortamlarındaki işletme örnekleriyle pekiştirmektir. Aynı zamanda bu çalışma, krizlerin kayıp yerine kazanç olarak algılanma kültürünün gelişimine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bütün bunları doğru bir şekilde aktarabilmek adına çalışmada krizin detaylı tanımlamalarına, kriz yönetimine ilişkin görüşlere ve krizlerin fırsat olarak algılanması gerekliliğinden hareketle çeşitli yaşanmış kriz örneklerine yer verilmektedir. Daha geniş bir perspektiften değerlendirebilmek için verilen işletme örnekleri hem Türkiye’yi, hem de ABD ve AB Ülkelerini kapsamaktadır. Bu örneklerden varılan ortak sonuç, krizlerin sahip olduğu dinamik ve değişken yapısı sayesinde bünyesinden bazı fırsatları barındırdığı yönünde olmuştur.Organizations can be seen as a socio-technical system, even more as living organisms; therefore businesses do not have plenty time to grasp the rapid changes, to identify problems, to find solutions, to try the most suitable of these and to eliminate the problems. Businesses in the light of the contingency approach are an open system and in constant contact with the environment. This requires inevitable interaction and exchange and sometimes it can also lead to vital problems for businesses such as crisis as a result of this interaction. Crises can be described as- a difficult time to overcome -in the most general sense. Being ready to this kind of times which can lead businesses to close up all functional activities can be used as a way of overcoming the crisis easily or coming out of the crisis by profit. On the other hand, when looking at the subject from the management perspective, crises are seen as a high considered situation by managers. In today's competitive business environment, while managers are pursuiting proper planning of the future, they are also responsible of taking necessary measures to sustain the life of the company against possible dangers. Even though crisis can be given as an example to these difficult times, with the dynamic and changing nature of crisis as well as taken measures, crisis can be seen as an opportunity. Business world is changing all the time. Ability in following up these changes and adapting developments in a very short time is not something that any business can easily accomplish. The reason is that there is not only one way but combination of several ways available to survive in today’s business world. It is essential to be prepared for all kinds of difficulties like financial, economic as well as global changes because of coping with rivals in market. Crises can be given as an example to those mentioned as difficulties. However, it may not be all correct to classify crises as a negative development. There are lots of companies out in business world which managed crises and come out of it better than before. Especially some businesses which assess the environment carefully during crises produced new budget brands and tried to come off this difficult time. Even some companies may only come out during crises or produce new marketing solutions and build different strategies to meet customer needs. If we give an example from Turkey, the birth and the development of discount retailing is the result of a process that began with the crisis. Whatever the reasons for the emergence of crises, they have definitely an effect on businesses. This effect can be eliminated and used in a positive way if there is a crisis management plan in hand with a correct crisis communication approach. In regards to these explanations, the purpose of this study is to explain the phenomenon of the crisis into an opportunity in theory and to consolidate the idea of using crises as an opportunity with real business examples in practise. Therefore, we aim to contribute to the development of culture which sees crises as an opportunity rather than a loss. To be able to clarify these better, there are detailed definitions of crisis, crisis management in the text and some real world examples to understand perception of crises as an opportunity. These examples cover companies from Turkey as well as USA and EU Countries to make a broad evaluation. The overall result suggests that due to dynamic and changing nature of the subject, crisis accommodate some king of opportunities.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKrizKriz YönetimiKayıp KriziFırsat KriziCrisisCrisis ManagementLoss CrisisOpportunity CrisisKayıp Krizi Nasıl Fırsat Krizine Dönüştü? Türkiye, ABD ve AB Ülkelerinden Seçilmiş İşletmeler ÖrneğiHow Loss Crisis Can Turn To An Opportunity Crisis? Evidence From Chosen Businesses From Turkey, ABD and EUArticle333544