Sak, İzzetÇelik, Ahmet2014-11-032014-11-032004Çelik, A. (2004). II. Meşrutiyet Dönemi'nde Türk Hava Kuvvetleri. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konyahttps://hdl.handle.net/20.500.12395/216İlk uçağın 1903 yılında havalanmasından sonra, 1909 yılından itibaren, dünya devletleri bu yeni aracı ordularında kullanmaya başlamışlardır. Osmanlı Ordusu da bu gelişmeleri yakından takip etmiştir. İki pilot adayının pilotaj eğitimi için Avrupa’ya gönderilmesi ve iki uçağın Fransa’dan satın alınması sonucunda havacılık işleriyle uğraşmak üzere 1 Haziran 1911 yılında Genelkurmay Başkanlığına bağlı bir Havacılık Komisyonu kurulmuştur. Havacılık Komisyonu başkanlığına Yarbay Süreyya İlmen atanmıştır. Türkiye’de havacılık teşkilatının kurulmasında Yarbay Süreyya İlmen’in çok emeği geçmiştir. Türk Hava Kuvvetlerinin kuruluş aşamasında Trablusgarp Savaşı patlak vermiştir. Birkaç pilot ve uçağa sahip Türk Hava Kuvvetleri bu savaşta varlık gösterememiştir. Fakat, hava kuvvetlerinin önemi kavranmıştır. Bu savaş bitmeden başlayan Balkan Savaşlarında da Türk havacıları pek varlık gösterememişlerdir. Türk Hava Kuvvetleri asıl harp görevini I.Dünya Savaşında yerine getirmiştir. Özellikle, müttefiğimiz Almanya’nın personel, uçak ve malzeme yardımlarıyla Türk askeri havacılığının gücü arttırılmıştır. Türk Hava Kuvvetleri, kuruluş aşamasında aldığı cephe görevlerinin yanısıra teşkilatlanma, harekat ve eğitim-öğretim faaliyetlerine de devam etmiştir. Hava Kuvvetlerinin teşkilatlanması için, I. Dünya Savaşından önce Fransa; I Dünya Savaşı sırasında ise Almanya örnek alınmıştır. 1912 yılında İstanbul’da bir havacılık okulu açılmıştır. Artık, Türk pilotlarının uçuş eğitimleri bu okulda yapılmaya başlanmıştır. Ordu ve Kolordu Komutanlıklarında görev yapmak üzere yirmiye yakın Uçak Bölüğü kurulmuştur.After the first take off of the first aircraft in 1903, from 1909 on, world countries began to use this new vehicle. The developments in aviation have been closeyl observed by The Ottoman Army. Two student pilots were sent to Europe to get flight training, and two aircraft were bought from France. At the end of these improvements an aviation commission was founded on June 1st, 1911 under General Staff’s Command structure. Lieutenant Colonel Surayya Ilmen was appointed to this aviation commision as chairman LTC Sureyya Ilmen had great jobs during the formation of aviation organizations in Turkey. During the foundation of the Turkish Air Force, The Trablusgarp War broke out. Turkish Air Force wasn’t able to make presence in this war although it owned a few pilots and aircrafts. However, the importance of an Air Foce was realized. Balkan Wars broke out just before the end of this war. Turkish Airmen weren’t able to make presence in these wars, either. Turkish Air Force fulfilled its real mission during World War-I. Especially, the power of the Turkish Military Aviation had a great performance after our allied Germany’s aid personel, aircraft and material. Turkish Air Force had continued operations and traning activities beside its war missions during establishing years. Before WW-I France; during WW-I Germany were taken as models to organize the Air Forces. The first Air School wa founded in 1912 in İstanbul. And Turkish pilots got their flight traning in this school. Approximately twenty Aircraft Divisions were established to take missions in Armies and Army Corps.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessTürk Hava KuvvetleriTurkish Air ForceConstitutional Monarchy IIII. Meşrutiyet DönemiII. Meşrutiyet Dönemi'nde Türk Hava KuvvetleriTurkish Air Force during constitutional Monarchy IIMaster Thesis