Çevrimli, Mustafa BahadırMat, BurakGünlü, AytekinTekindal, Mustafa AgahGünlü, Zehra2020-03-262020-03-262019Çevrimli, M. B., Mat, B., Günlü, A., Tekindal, M. A., Günlü, Z. (2019). Hayvan Hastanelerinde Acil, Veteriner Klinik Hizmetleri ve Hasta Sahibi Memnuniyet Kriterleri Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 66(3), 247-254.1300-08611308-2817https://dx.doi.org/10.33988/auvfd.442735http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpFMU1qUTBOQT09https://hdl.handle.net/20.500.12395/37271Veteriner klinikleri ve hayvan hastanelerinin hasta sahiplerine ait beklentileri en üst düzeyde karşılamaları ve memnuniyetdüzeylerini artırmaları hayvan sağlığı hizmeti veren kurumların kârlılık, verimlilik ve sürdürülebilirliğinde önemli bir roloynamaktadır. Bu kapsamda çalışmada amaç, hasta sahiplerinin memnuniyeti konusunda bir ölçme aracı geliştirmek ve bu ölçmearacının geçerlilik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Çalışmada Hasta Sahibi Memnuniyet Kriterleri Ölçeği (HSMK-Ö), HastaSahibi Memnuniyet Değerlendirme Ölçeği-Acil (HSMD-A), Veteriner Klinik Hizmet Memnuniyeti Ölçeği (VKHM-Ö) ölçmearaçlarının yapı geçerliliği yapılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce yapılan güç analizi (%80.121 güçle) sonucu belirlenen, 212 hastasahibine uygulanmıştır. Yapı geçerliliği için; güvenirlik analizlerinde Cronbach Alfa ( ) katsayısı kullanılmıştır. Geçerlik analiziiçin faktör analizi uygulanmıştır. HSMK-Ö; HSMD-A; VKHM-Ö maddeleri Varimax döndürme yöntemi sonucunda tek faktörlü biryapı olarak belirlenmiştir. Geliştirilen ölçeklerde HSMK-Ö’de 14 madde, HSMD-A’da 8 madde, VKHM-Ö’de 18 madde içinhesaplanan Cronbach Alfa ( ) güvenilirliği katsayıları sırasıyla 0.759; 0.936; 0.778 çıkmıştır. Açıklanan toplam varyansincelendiğinde HSMK-Ö ve VKHM-Ö’de 4, HSMD-A’da tek faktörün bulunduğu ve bu ölçülen özelliğin her ölçek için sırasıyla%58.06; %61.375; %70.39’ unun ölçüldüğü söylenebilir. HSMK-Ö, HSMD-A ve VKHM-Ö ölçme araçlarının geçerli ve güvenilirolduğu söylenebilir. Türkiye’de yapılacak farklı örneklem gruplarındaki hasta sahibi memnuniyetine ait çalışmalarda kullanımınınyaygınlaştırılması önerilmektedir.Veterinary clinics and animal hospitals need to be able to meet patient expectations at the highest level and increasetheir level of satisfaction. It plays an important role in the profitability, productivity and sustainability of animal health serviceproviders. In this context, the aim of the study is to develop a measurement tool about the satisfaction of patient owners and to carryout the validity and reliability study of this measurement tool. The construct validity of the Patient Ownership Satisfaction CriteriaScale (HSMK-Ö), Patient Ownership Satisfaction Rating Scale (HSMD-A) and Veterinary Clinical Satisfaction Scale (VKHM-Ö).The power analysis (80.121% strength) performed prior to starting the study was applied to 212 patients whose outcome wasdetermined. To ensure structural validity; Cronbach alpha (?) coefficient was used in reliability analyzes. Factor analysis was appliedfor validity analysis. HSMK-Ö; HSMD-A; VKHM-Ö items were identified as a one-factor structure as a result of the Varimax rotationmethod. In the developed scales, the cronbach alpha (?) reliability coefficients calculated for 14 items in HSMK-E, 8 items in HSMDAand 18 items in VKHM-Ö were 0.759; 0.936; 0.778. When the total variance explained, there is only one factor in HSMK-Ö andVKHM-Ö in HSMD-A, and this measured value is 58.06% for each scale; 61.375%; 70.39% can be said to be measured. It can be saidthat HSMK-Ö, HSMD-A and VKHM-Ö measuring instruments are valid and reliable. Expanding the utilization of of satisfactionstudies in patients with different sample groups is proposed to be held in Turkey.tr10.33988/auvfd.442735info:eu-repo/semantics/openAccessVeterinerlikHayvan hastanelerinde acil, veteriner klinik hizmetleri ve hasta sahibi memnuniyet kriterleri ölçekleri: geçerlik ve güvenirlik çalışmasıEmergency, veterinary clinical services and patient owners satisfaction criteria scales in animal hospitals: validity and reliability studyArticle663247254Q3N/A