Yavuz, Mustafa2020-03-262020-03-262010Yavuz, M., (2010). A Study on Variables That Affect Class Scores of Primary Education Students in Placement Test. İlköğretim Online (elektronik), 9(2), 705-713.1305-35151305-3515http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRBME1qSXdNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12395/24334This study aims to determine the variables that predict class scores which are obtained by adding 70 % of the Placement Test (PT) scores of the primary education sixth and seventh grade students who took it for the first time in the 2007-2008 academic year within the framework of the system of passing to secondary education reorganized by the MNE, 25 % of their end-of-the-year passing grades. The study is of general survey model. The study group consists of students who took the PT in the 2008-2008 educational year. The study group of the study includes 329 primary education sixth graders and 319 seventh graders who were selected among different socio-economic status in Konya. As a result of the study, it was observed that the variables of “attending private teaching center (private teaching center that prepare students for examination) and duration of daily study” are predictors of the class scores of both primary school sixth and seventh graders. Another result of the study, the fact that the variables attending private teaching center and duration of daily study have similar significance for primary education sixth graders and seventh graders indicates that private teaching centers are effective on both class levels.Araştırmada; MEB tarafından yeniden düzenlenen ortaöğretime geçiş sistemi çerçevesinde, ilköğretim altı ve yedinci sınıf öğrencilerinin ilk defa 2007–2008 eğitim-öğretim yılında girdikleri, öğrencilerin SBS puanlarının yüzde 70’i, yılsonu başarı puanlarının yüzde 25’i toplanarak elde edilen sınıf puanlarını yordayan değişkenleri belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2007–2008 eğitim-öğretim yılında Konya ilinde SBS’ ye giren farklı sosyo- ekonomik özelliklere sahip öğrenciler arasından seçilen 329 ilköğretim altıncı sınıf ve 319 ilköğretim yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. ?lköğretim altıncı sınıf öğrencilerinden elde edilen puanlar üzerinde yapılan çoklu regresyon analizi sonuçlarından; yordayıcı değişkenlerin birlikte (anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, dershaneye gitme süresi, günlük çalışma süresi, ailenin aylık geliri) öğrencinin sınıf puanı ile anlamlı bir ilişkisi olduğu görülmektedir. Ayrıca, ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinden elde edilen puanlar üzerinde yapılan çoklu regresyon analizi sonuçlarından; yordayıcı değişkenlerin birlikte, öğrencinin sınıf puanı ile anlamlı bir ilişkisi olduğu tespit edilmiştir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıSelection and placement testprivate teaching centermotherfather educationparent incomeduration of workA Study on Variables That Affect Class Scores of Primary Education Students in Placement TestI?lköğretim Öğrencilerinin Seviye Belirleme Sınavında Aldıkları Sınıf Puanlarına Etki Eden Değişkenlerin I?ncelenmesiArticle92705713