Mızrak, ŞerifeGök, Cansu Şükran2017-10-242017-10-242012-05-22Gök, C. Ş. (2012). Hazır giyim işletmelerinde inovasyon yönetiminin işletme performansına etkilerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/6252Günümüzde inovasyonun merkezini yeni bilgi ve teknolojilerin yayılması oluştursa da yenilik ve yenilikçilik kavramları, sadece teknolojik yanları ile ön plana çıkan, bir kavram olarak değil; düşünsel, fikirsel, davranışsal, sisteme yönelik, sosyal boyutu olan ve yönetimi kapsayacak şekilde ele alınmaktadır. Hızla gelişen global rekabet ortamında, hazır giyim işletmeleri ayakta kalabilmek, sürekli değişen yenilik ve değişim ortamına ayak uydurabilmek için inovasyonu iş hayatlarının merkezinde yenilikçi örgüt yapıları ile yaşatmaları gerekmektedir.Örgüt yapısı, örgüt kültürünün karakteri, pazarın koşulları, yenilik stratejileri ve yönetim biçimi hem işletme performansını hem de rekabeti etkilemektedir. Hazır Giyim İşletmelerinde İnovasyon Yönetiminin İşletme Performansına Etkilerinin belirlenmesine yönelik yapılan araştırmada, inovasyon yönetimini belirleyen unsurların oluşturduğu yenilikçi vizyon, liderlik, iletişim, personel güçlendirme, müşteri odaklılık, örgüt yapısı ve ödüllendirme unsurlarının etkili yönetiminin işletmelerde kalite, hız, esneklik düzeyi, maliyetler gibi performans faktörlerini etkileme durumu incelenmiştir. Çalışmada birinci bölümde inovasyon ve inovasyon yönetimi başlığı altında inovasyon ve inovasyon yönetimi ile ilgili literatür bilgileri verilmiştir. İkinci bölümde hazır giyim işletmelerinde inovasyon yönetimi ve performans başlığı altında hazır giyim işletmeleri, hazır giyim işletmelerinde performans faktörü ve hazır giyim işletmelerinde ürün, süreç, organizasyon ve pazarlama inovasyon yönetimi ile performans faktörü teorik bilgiler ile sunulmuştur. Üçüncü bölümde araştırmanın yöntemine, dördüncü bölümde araştırma bulgularına ve beşinci bölümde sonuç ve önerilere yer verilmiştir.Bir tarama modeli niteliği taşıyan bu araştırmanın evrenini Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinde (TOBB) kayıtlı bulunan İzmir il sınırları içerisinde yer alan 387 orta ve büyük ölçekli hazır giyim işletmesi oluşturmaktadır. Örneklemini ise İzmir il sınırları içerisinde yer alan orta ve büyük ölçekli hazır giyim işletmeleri içerisinden random yöntemi ile seçilen 80 hazır giyim işletmesi oluşturmuştur. Araştırma inovasyon yönetiminin işletme performansına etkileri ile sınırlı olup diğer konular bilgi verme amaçlıdır. İzmir'de faaliyet gösteren orta ve büyük ölçekli 80 hazır giyim işletmesinden elde edilen veriler ile sınırlıdır ve İzmir ili dışındaki tüm ve İzmir ili içindeki küçük çaplı işletmeler bu araştırmanın dışında tutulmuştur. 2012 yılı içerisinde 1 Ocak 29 Şubat ayları arasında işletme yöneticilerine uygulanan anket ile sınırlandırılmıştır.Araştırmada veri toplamak amacıyla 21 sorudan oluşan bir anket formu geliştirilmiştir. Literatür bilgileri tez örnekleri, dergi, süreli yayın, makale, rapor, bildiri, kitap, internet üzerinden yapılan araştırmalar ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nden alınan bilgiler sonucunda likert ölçekli hazırlanan anket formu örneklemi oluşturan İzmir ilinde faaliyet gösteren orta ve büyük ölçekli 80 hazır giyim işletmesine uygulanmıştır. Anket; beş kısımdan oluşmuştur. Birinci bölümde işletmelerle ilgili demografik bulgulara, ikinci bölümde işletmelerin inovasyon faaliyetleri ile ilgili bulgulara üçüncü bölümde işletmelerde inovasyon yönetimi ile ilgili faaliyetlere ilişkin bulgulara, dördüncü bölümde işletme performansı ile ilgili bulgulara ve beşinci bölümde işletmelerde inovasyon yönetiminin işletme performansına etkilerini belirlemeye yönelik bulgulara yer verilmiştir.Araştırmanın sonuç bölümünde ise anket sorularından elde edilen bulgulara göre orta ve büyük ölçekli Hazır giyim işletmelerinde inovasyon yapan işletmelerin yapmayanlara göre inovasyon faaliyetlerini gerçekleştirmek ve inovasyon yönetimini sağlamak konusunda daha yetenekli oldukları ve rakiplerine göre müşteri memnuniyeti elde etme durumlarının daha yüksek olduğu, yenilikçi liderler aracılığıyla yenilikçi örgüt yapılarının sağlanılmaya çalışıldığı performanslarının artışında en çok belirledikleri yenilikçi vizyonlarının etkisi olduğu ve bu durumun işletmelerin genel anlamda verimliliğini artırdığı görülmektedir. İşletmelerde türlerine göre gerçekleşen inovasyon yönetimlerinin performanslarına etkileri belirlendiğinde ise; ürün inovasyonu yönetiminin müşteri memnuniyetini artırdığı, süreç inovasyonu yönetiminin maliyetleri azalttığı, organizasyonel inovasyonun hızı artırdığı ve pazarlama inovasyonu yönetiminin amaçlarına ulaşmalarını sağladığı görülmektedir. İşletmelerde sürdürülebilir inovasyonun ve performans artışlarının sağlanılması için ödüllendirme sistemlerinin etkili bir şekilde uygulamaya geçirilmesi gerekmektedir.Although, the focus of today?s innovation is constituted by the expansion of new information and technology, the concepts of innovation and innovative are not only ones coming into prominence technologically; but they are also discussed ideationally, intellectually, behaviourally, systemically and from social aspect and management. In the global environment of competition which is developing speedily, ready-made clothing business enterprises must maintain innovation at the centre of with innovative organizational structure in order to survive and keep pace with the continuously changing innovation and change medium.Organizational structure, character of organizational culture, market conditions, innovation strategies and form of management affect both the performance of enterprise and the competition. In the study about determination of Effect of Ready-Made Clothing Business Enterprises on Business Performance, effective management of the elements determining innovative management, which are innovative vision, leadership, communication, employee empowerment, customer orientation, organizational structure and rewarding, was examined in respect of its effect on performance factors such as quality, speed, flexibility level, costing etc. In the first part of study, literature knowledge related to innovation and innovation management is provided under the title of innovation and innovation management. In the second part, ready-made clothing business enterprises, performance factor in ready-made clothing business enterprises, product, progress, organization and marketing innovation management and performance factor in ready-made clothing business enterprises are presented theoretically under the title of innovation management and performance in ready-made clothing business enterprises. The research method is given place in the third part, the research findings in the fourth part and finally the result and recommendations in the fifth part. Population of this study consists of 387 medium and large sized ready-made clothing business enterprises located in the provincial border of İzmir who are registered in Administrative Board of The Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey. Sample of study consists of 80 medium and large sized ready-made clothing business enterprises located in provincial border of İzmir. Research is limited to the effects of innovation management on business enterprise performance and other topics are for information purposes only. It is limited to data obtained from 80 medium and large sized ready-made clothing business enterprises displaying activity in İzmir and all the small-sized business enterprises in İzmir and all the cities excepting İzmir were excluded from this study. It is limited to questionnaire applied to business managers between January 01, February 29, 2012. In study, a questionnaire consisting of 21 questions was developed. As a result of researches on literature knowledge, thesis samples, journals, periodicals, papers, reports, notices, books, Internet and information received from Administrative Board of The Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey, questionnaire forms prepared by the means of Likert Scale was applied to 80 medium and large sized ready-made clothing business enterprises displaying activity in İzmir. The questionnaire composes five sections. Demographical findings related to business enterprises were given place in the first part, findings related to innovation activities of business enterprises in the second part, activities related to innovation management of business enterprises in the third part, findings related to business enterprise performance in the fourth part and findings to determine effects of innovation management on business enterprise performance in business enterprises in the fifth part. In the result part of study, it is seen from questionnaire that business enterprises who have innovation in their medium and large sized ready-made clothing business enterprises were more skilled than those not having in respect of realization of innovation activities and providing innovation management and that they also have higher satisfaction of customer level and there has been an effect of innovative vision which they mostly determine in performance increase where innovative organizational structures are attempted to be provided by the means of innovative leaders, and that this situation generally increased efficiency. When effects of innovation methods that are performed according to their kinds in the enterprises were determined, it is seen that Product Innovation Management increases customer satisfaction, Period Innovation Management decreases costs, increases organizational innovation and provides accessing to marketing innovation management. Awarding system should be applied efficiently to provide sustainable innovation and performance increasing in the enterprises.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHazır giyimReady made clothingHazır giyim endüstrisiReady made wear industryHazır giyim işletmeleriReady made wear enterprisesHazır giyim sektörüReady wear sectorPerformansPerformanceYenilikInnovationŞirket performansıCompany performanceHazır giyim işletmelerinde inovasyon yönetiminin işletme performansına etkilerinin belirlenmesine yönelik bir araştırmaA survey of determination effect of business performance of innovation management in ready made clothing businessMaster Thesis