Yılmaz, Süleyman SırrıYolal, Umut2025-01-062025-01-062024Yolal, U. (2024). Filmde mizansen eleştirisi: Tayfun Pirselimoğlu sineması. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/53659Sanatsal yapıtların, özellikle de filmlerin, düşünce ve eleştiri süzgecinden geçerek anlam kazandığı ve değerlendirildiği bir gerçektir. Filmler üzerine yapılan eleştiriler, film biçimi ve içeriği arasındaki etkileşim hakkında çeşitli perspektifler sunar. Bu eleştiriler, içeriğin biçimi etkilediği veya biçimin içeriği şekillendirdiği argümanlarıyla birbirinden ayrılır. Film analizlerinde, filmin mesajlarını ileten unsurların, genellikle mizansen ögeleri aracılığıyla aktarıldığı gözlemlenir. Bir filmin oyuncuları, senaryonun diyaloglarını ve eylemlerini canlandırsa da mizansenin unsurları izleyicilerin zihinlerinde çeşitli anlamlar uyandırabilir. Yönetmenler, bu öğeleri kullanarak kendi mesajlarını ifade ederler. Tayfun Pirselimoğlu'nun filmleri, bu tür bir mizansen kullanımının örneklerinden biridir. Bu akademik çalışmada, ilk bölümde eleştiri ve mizansen eleştirisi konuları incelenmiş, ikinci bölümde mizansenin ögelerinin filmlerdeki önemi vurgulanmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise, Pirselimoğlu'nun uzun metrajlı filmlerinin mizansen eleştirisine yer verilmiş, bu eleştiri filmdeki tüm ögelerin detaylı bir analizi ile mizansenin filme etkilerini ortaya koymuştur.It is a fact that artistic works, especially films, gain meaning and are evaluated through a process of thought and criticism. Critiques made on films offer various perspectives on the interaction between film form and content. These critiques are distinguished by arguments that content influences form or that form shapes content. In film analyses, it is observed that elements conveying the film's messages are often transmitted through mise-en-scène elements. While a film's actors bring to life the script's dialogues and actions, elements of the mise-en-scène can evoke various meanings in the minds of viewers. Directors use these elements to express their own messages. Tayfun Pirselimoğlu's films are examples of such use of mise-en-scène. In this academic study, the first section examines the topics of criticism and mise-en-scène criticism, the second section highlights the importance of mise-en-scène elements in films, and the final section provides a critique of Pirselimoğlu's feature films' mise-en-scène, revealing the effects of mise-en-scène on the film through a detailed analysis of all elements in the film.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessMizansenTayfun PirselimoğluFilm EleştirisiMise-en-ScèneFilm CritiqueFilmde mizansen eleştirisi: Tayfun Pirselimoğlu sinemasıCriticism of mise-en-scene in film: Tayfun Pirselimoğlu's cinemaMaster Thesis851645