Tepeli, KezbanGiren, Songül Yaşa2018-03-282018-03-282008Giren, S. Y. (2008). Kendini kontrol eğitiminin okul öncesi çocukların ahlaki ve sosyal kural algıları ile bilişsel tempolarına etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/9898Bu araştırma, Kendini Kontrol Eğitimi Programının (Second Step A Violence Prevention Curriculum for Preschool / Kindergarten) okulöncesi dönemdeki 5?6 yaş grubu çocukların tepki süresi, hata sayısı, ahlaki ve sosyal kural algısı puanlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Erzurum İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Erzurum merkezde bulunan Nene Hatun bağımsız anaokuluna devam eden 5?6 yaş grubu çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi ise tesadüfî eleman örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmaya 17 çocuk deneme grubu, 17 çocuk da kontrol grubu olmak üzere toplam 34 çocuk katılmıştır. Araştırma deneme modelinde olup kontrol gruplu öntest-sontest modeli uygulanmıştır. Çocukların kişisel bilgilerinin edinilmesi için ?Kişisel Bilgi Formu? , yavaş doğrucu (reflektif), hızlı yanlışçı (impulsif) bir bilişsel tempoya sahip olup olmadığını belirlemek için de Wright (1971) tarafından geliştirilen ?Kansas Reflection-Impulsivity Scale for Preschool (KRISP): Kansas Okulöncesi Dönemdeki Çocuklar İçin Düşüncelilik-İçtepisellik Ölçeği (KOÖDÇDİ)? B formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların ahlaki ve sosyal kurallarla ilgili bilgilerini tespit etmek için ise Smetana (1981) tarafından geliştirilen ?Ahlaki ve Sosyal Kural Ölçeği? kullanılmıştır. Araştırmada çocukların ahlaki kurallarla ilgili ni tespit etmek için ahlaki kuralların ihlal edilmesini gösteren 5 resim, sosyal kurallarla ilgili ni ölçmek için sosyal kuralların çiğnenmesini gösteren 5 resim olmak üzere toplam 10 resim kullanılmıştır. Deneme grubu olarak seçilen gruba Kendini Kontrol Eğitimi programı haftada üç oturum olmak üzere toplam 12 hafta uygulanmıştır. Eğitimden sonra ön testte uygulanan ölçekler deneme ve kontrol grubundaki çocuklara tekrar uygulanmıştır. Deneme ve kontrol grubu çocukların tepki süresi, hata sayısı, ahlaki ve sosyal kural bilgileri puan ortalamaları arasındaki değişmeler Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon Eşleştirilmiş Gruplar testi ile belirlenmiştir.This study was carried out to examine the effect of self control education programme on the scores of social and moral rule conceptions, the number of error, reactive stress of 5 or 6 age groups of children preschool period. The context of this study consists of 5 or 6 years of age children group and those who attend to independent NeneHatun Kindergarten belonging to Erzurum National Education Directorate. The sampling of the research is determined by using ?randomized individual sampling method?. Total 34 children, 17 of them as control, and 17 of the as sampling group, were included in the study. This study is in the experimental model and pretest-posttest with control grouped model was applied. In order to obtain personal information of the children, personal information form, slow-true (reflective), fast wrong (impulsive) form, and in order to show that he or she has a cognitive ritm, Kansas Reflection Impulsivity Scale for preschool developed by Wright (1971) were used thoughtfull-impulsivity Scale B form was used for preschool period children of KANSAS. In order to determine the knowledge of children participating in the study about moral and social rules, moral and social rule knowledge scale developed by Smetana (1981) was used. In the study, in order to determine the knowledge of the children about moral rules, 5 pictures was used, to indicate the violation of social rules and also 5 pictures were used to measure of the social rules, and also to indicate the violation of social rules. For the group chosen as experimental group, the Program of Self Control was applied as three sessions in each week for 12 weeks. The scales applied the children in control and experimental group once again. The reaction duration of the children in control and experimental groups and even the number of days, and the changes between their moral and social score averages were determined by means of Mann Whitney U test and Wilcoxon criticized groups test.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOkul öncesi eğitimPreschool educationAhlaki gelişimSosyal gelişimBilişsel tempoMoral developmentSocial developmentCognitive tempoKendini kontrol eğitiminin okul öncesi çocukların ahlaki ve sosyal kural algıları ile bilişsel tempolarına etkisinin incelenmesiExamination of effect of self-control training on preschool children's moral and social rules conception and their cognitive tempoMaster Thesis