Atalay, TevfikEkmekçioğlu, Esin2017-12-182017-12-182007Ekmekçioğlu, E. (2007). Ortaöğretim kimya dersinde asit baz konusunun anlamlı öğrenme kuramı ve kavram haritası ile öğretiminin başarıya etkisi. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/7224Bu araştırma kimya eğitiminde kavram haritası kullanmanın ve anlamlı öğrenme kuramının bilimsel başarıya ve öğrencilerin kimya dersine olan tutumlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2005-2006 eğitim öğretim yılında Konya ili Ilgın İlçesi Ilgın Yabancı Dil Ağırlıklı Lisesi ve Ilgın Anadolu isesi'nde okumakta olan 10. sınıf öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Öğrenciler rasgele seçilmiştir. Deney grubunda anlamlı öğrenme kuramı ve kavram haritaları ile öğretim yapılırken kontrol grubunda geleneksel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu modele göre çalışılmıştır. Uygulama yapılan ünitenin hedef davranışlarını ölçen bilimsel başarı testi hazırlanmış ve daha önceden geliştirilmiş olan tutum ölçeği kullanılmıştır. Aynı testler ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Başlangıç aşamasında, araştırma aşamasında, geliştirme aşamasında ve değerlendirme aşamasında deney grubuna kavram haritası metodu kullanılmış ve her yeni konu başında öğrencilere daha önceki konuyla ilişki kurdurularak anlamlı öğrenmelerin gerçekleşmesi sağlanmıştır. Öğrenciler 4 hafta süreyle ön test ve son teste tabi tutulmuşlardır. Daha sonra bu testlerden elde edilen verilere aritmetik ortalama, standart sapma ve t-testi gibi istatistiksel işlemler uygulanmıştır. İstatistiksel işlemler Excell 7.0 ve SPSS 9.0 bilgisayar programları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları şöyledir. 1. Bilimsel başarı son test sonuçlarına bakıldığında kavram haritaları ve anlamlı öğrenme yönteminin kullanıldığı deney grubu öğrencileri, kontrol grubundaki öğrencilerden daha yüksek bir başarı elde etmişlerdir. 2. Deney grubu öğrencilerinin erişim düzeyi kontrol grubu öğrencilerinin erişim düzeyinden yüksektir. 3. Deney grubu öğrencilerinin kimya dersine olan tutumlarının ön testlerine göre daha yüksek olduğu, kontrol grubu öğrencilerinin tutumlarında ise herhangi bir değişiklik olmadığı tespit edilmiştir.The study has been carried out in order to analyze the effect of reaching with concept maps in chemistry lessons and the effect of meaningfull learning theory to the scientific achievement and the manner towards the chemistry lesson. The study has been conducted on the two classes of 10 th. Grade students in Konya I loin. I loin High School and Ilgin Anatolian High School during the second semester of 2005-2006 education year. The students are choosen at random. While the students have been taught by meaningful learning theory and concept maps in experimental group, traditional method has been used at control group in the study. It has been conducted according to the model of pre-test and post-test control group scientific achievement has been prepared which measures the target behaviours of the practised unit and manner assesment developed before has been used. The same tests have been applied as the pre-test and post-test. In the experimental group the concept map method has been used at the beginning level to investigate and at the development level and measurement level, meaningful learning has been achieved by making the students establish a connection with the former subject at the beginning of each new subject. Students in both groups have been pretested and posttested for 4 weeks; then statistical operations such as arithmetic average, standard deviation and t-test have been applied to the data obtained by these tests. The statistical operations have been performed by Excel 7.0 and SPSS 9.0 computer programmes. The findings of the study are as the following: 1. When the results of scientific achievement final test are taken into consideration, the experimental group who has used concept map and meaningful learning method is more successful than the students in the control group. 2. The attaintment level of the students in experimental group is higher than those in control group. 3. While the manners of the students towards the chemistry lesson in experimental group is higher according to pretests, the manners of the students in the control group remained unchanged.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAnlamlı öğrenme yöntemiMeaningful learning methodKavram haritalarıConcept mapsKimya eğitimiChemistry educationOrtaöğretim kimya dersinde asit baz konusunun anlamlı öğrenme kuramı ve kavram haritası ile öğretiminin başarıya etkisiThe effect of meaningful learning theory and teaching with concept map to achievement of asid-base topic in chemistry lessons at high schoolsMaster Thesis