Kayılı, GökhanGönen, Akın2020-03-262020-03-262018Kayılı, G., Gönen, A. (2018). Montessori Materyallerinin Orta Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Çocukların Küçük Kas Becerilerine Etkisi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 32(2), 40-52.1300-12722667-4874http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBM01ERTRPQT09https://hdl.handle.net/20.500.12395/36222Bu çalışmada, Montessori materyallerinin beş-altı yaş aralığındaki orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan çocuklarınküçük kas becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu belirlemek amacıyla seçkisiz olmayan örneklemeyöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; orta düzeyde zihinsel engeli bulunandört çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden denekler arası çoklu yoklama modelikullanılmıştır. Verilerin toplamasında Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklara YönelikGelişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. İzleme oturumu verileri, öğretim oturumları sonlandıktan 7, 14 ve 21 gün sonratoplanmıştır. İzleme oturumları deneklerin %100 düzeyinde performans göstermeleri ile sonuçlanmıştır. Genellemeoturumunda ise deneklerden birisi %80, birisi %90 ve ikisi %100 düzeyinde performans göstermişlerdir. Araştırmasonucunda, Montessori materyalleri ile çalışmanın orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan çocuklarının küçük kasbecerilerinin geliştirilmesinde etkisinin olduğu söylenebilir. Ayrıca araştırmanın sosyal geçerlik verilerini oluşturması içindeneklerin sınıf öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Toplanan bu veriler de araştırmabulgularını destekler niteliktedir.The effect of Montessori materials on fine muscle skills of five-six year-old children with moderate mentaldisabilities was studied in this research. The study group of the research included four children. A single-case multiple-probedesign-across-participantswas used in the research. SSEIP-DSI for Children with Developmental Disabilities was used tocollect data. Follow-up data were collected on the 7th, 14th, and 21st days following the teaching sessions. Follow-up sessionswere completed with 100% performance for all subjects. In the generalization session, one of the subjects performed 80%, one90% and two 100%. It can therefore be suggested that working with Montessori materials has an effect on the developmentof small muscle skills of children with moderate mental disability. In addition, using the semi-structured interview form, datawere collected from the classroom teachers of the subjects to ensure the social validity data of the research. This collected data seem to support the findings of the research.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıEğitimÖzelMontessori materyallerinin orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan çocukların küçük kas becerilerine etkisiThe effect of montessori materials on fine motor skills of children with moderate mental retardationArticle3224052