Kalender, AhmetÇöllü, Ersen Fazıl2024-01-052024-01-0520232023Çöllü, E. F., (2023). Hastane Halkla İlişkilerindeki Yeni İletişim Teknolojilerine Hastaların Bakışı Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma. (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/51828İnsanlık tarihinin önceki dönemleri ile karşılaştırıldığında bilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmelerin günümüzde pek çok alanda bireylere ve kurumlara inanılması güç fırsatlar sunduğu görülmektedir. İnternetle birlikte, iletişim alanında yeni, farklı ve etkili iletişim mecraları ortaya çıkarmıştır. Bu bağlamda sağlık sektöründe yer alan hastaneler de hedef kitleleri ile kolay, hızlı ve hatta interaktif bir şekilde iletişim kurma imkanlarına kavuşmuştur. Yaşanan bu gelişmeler sağlık sektöründe sağlık hizmeti kullanıcı ve sunanlarının rollerini büyük ölçüde etkileyen e-Sağlık uygulamalarının geliştirilmesine yol açmıştır. Sağlık hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde sunulabilmesi için fiziki, teknik ve beşeri kaynakların planlanmasında ve yönetilmesinde e-sağlık uygulamaları vazgeçilmez bir yere sahip olmuştur. Ülkemizde yeni teknolojilere ayak uydurmak, vatandaşların sağlık sistemine ulaşmasını kolaylaştırmak, sağlık sistemi ile ilgili verileri tek merkezde toplamak, zaman ve kaynak israfının önüne geçmek amacıyla Sağlıkta Dönüşüm Programı hayata geçirilmiştir. Şu anda ülkemizde hastaneler esağlık uygulamaları, kurumsal web siteleri ve sosyal medya aracılığıyla yer ve zaman sınırlaması olmaksızın hedef kitlelerine ulaşabilmekte, hizmetlerini duyurabilmekte, mesajlarını ulaştırabilmekte, geri bildirimler alabilmekte ve hedef kitlelerinin gözünde olumlu bir kurumsal imaj oluşturabilmektedir. Hastalar ise aynı yollarla sağlık kuruluşlarına ulaşabilmekte, randevu alabilmekte, tahlil, tetkik, rapor ve reçetelerini görebilmektedir. Bu çalışmanın ilk iki bölümde hastane halkla ilişkilerinde kullanılan yeni iletişim teknolojilerine hastaların bakışını araştırmak amacıyla teorik çerçeve çizilmiştir. Üçüncü bölümde ise alan araştırması bulguları değerlendirilmiştir. Araştırmanın evreni, nüfusu 2021 yılı itibariyle 2 277 017 kişi olan, Konya ilinde yaşayan, kamu veya özel sağlık kuruluşlarına hasta olarak müracaat eden kişilerdir. Alan araştırmasında katılımcıların kadın-erkek oranlarının eşit veya yakın olabilmelerine de dikkat edilerek toplamda 520 katılımcıya yüz yüze anket uygulanmıştır. Alan araştırmasında hastaların yeni iletişim teknolojilerine bakışlarını değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler katılımcıların interneti sağlıkla ilgili aktif olarak kullandıklarını, ortaya çıkarmıştır. Yaş, eğitim durumu ve meslek değişkenlerinin kullanıcıların sağlıkla ilgili internet bilgi kaynaklarından sağladıkları faydalarda anlamlı farklılık oluşturan değişkenler olduğu belirlenmiştir.Compared to previous periods in human history, the rapid developments in information and communication technologies have created incredible opportunities for individuals and organisations in many fields. In the field of communication, the Internet has created new, different and effective communication channels. In this context, hospitals in the healthcare sector have also gained the ability to communicate with their target audiences easily, quickly and even interactively. These developments have led to the development of e-health applications that have a major impact on the roles of health service users and providers in the health sector. E-health applications have an indispensable place in the planning and management of physical, technical and human resources for the effective and efficient delivery of health services. In our country, the Health Transformation Programme was implemented to keep pace with new technologies, facilitate citizens' access to the healthcare system, collect healthcare data in a single centre, and avoid wasting time and resources. Currently, hospitals in our country can reach their target audiences, advertise their services, deliver their messages, receive feedback and create a positive corporate image in the eyes of their target audiences through e-health applications, corporate websites and social media, without any time or place limitations. Patients, on the other hand, can use the same means to contact healthcare organisations, make appointments, view their tests, examinations, reports and prescriptions. The first two parts of this study developed a theoretical framework to explore patients' views on new communication technologies used in hospital communication. The third part was a survey. The population of the research is the people who live in Konya province, which will have a population of 2,277,017 people in 2021, and who apply to public or private healthcare institutions as patients. In the field research, a face-to-face questionnaire was administered to a total of 520 participants, with care taken to ensure an equal or close gender balance. The aim of the field research was to assess patients' views on new communication technologies. The data obtained as a result of the research showed that the participants were active users of the Internet for health. It was found that age, education and occupation were the variables that made a significant difference in the benefits users derived from health-related Internet information sources.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHastanelerSağlık bilişimiE-sağlıkSosyal MedyaHospitalsHealth informaticsE-healthSocial mediaHastane Halkla İlişkilerindeki Yeni İletişim Teknolojilerine Hastaların Bakışı Teorik ve Uygulamalı Bir ÇalışmaPatients' Perspective on New Communication Technologies in Hospital Public Relations: A Theoretical and Applied StudyDoctoral Thesis