Gözen, İlhanYalçın, Yahya GökhanKıvrak, Ali OsmanDemir, Banu2023-09-032023-09-032021 AralıGözen, İ., Yalçın, Y. G., Kıvrak, A. O., Demir, B., (2021). Analyzing the Alexithymia Scores of University Students Who Do and Do Not Do Sports. Turkish Journal of Sport and Exercise, 23(3), 334-338. Doi: 10.15314/tsed.10123422147-5652https://hdl.handle.net/20.500.12395/50494This study is conducted to analyze the differences in the alexithymia scores of university students who do and do not do sports. In total, 365 university students participated voluntarily in the study. 189 (106 men and 83 women) of them were licensed for at least 2 years in a team or individual sports branches, and 176 (98 men and 78 women) of them did not do sports. In order to reach the data of the study, the personal information form which is developed by researchers, and the Toronto alexithymia scale with 20 questions developed by Bagby et al. in 1994 (2) and adapted into Turkish by Güleç et al.(10) have been used. According to the results of the research, no significant differences were found in the total alexithymia scores and the subdimensions of Difficulty in Recognizing Emotions, Difficulty in Expressing Emotions, and Extraverted Thinking in accordance of the gender of university students who do and do not do sports.Bu çalışma, spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin aleksitimi puanlarındaki farklılıklarını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya takım ya da bireysel spor dallarında en az 2 yıl boyunca lisanslı olarak spor yapan 189 (106 erkek ve 83 kadın) ve spor yapmayan 176 (98 erkek ve 78 kadın) olmak üzere toplam 365 üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın verilerine ulaşmak için araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, Bagby ve arkadaşlarının 1994 yılında geliştirdiği, Güleç ve arkadaşlarının Türkçe uyarlamasını 2009 yılında yaptığı 20 soruluk Toronto aleksitimi ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre toplam aleksitimi puanları ve Duyguları Tanımada Güçlük, Duyguları İfade Etmede Güçlük, Dışa Dönük Düşünce alt boyutlarında anlamlı farklılıklara rastlanmamıştır.en10.15314/tsed.1012342info:eu-repo/semantics/openAccessAlexithymiaathlete studentsuniversity studentsAleksitimisporcu öğrencilerüniversite öğrencileriAnalyzing the Alexithymia Scores of University Students Who Do and Do Not Do SportsArticle233334338