Şimşek, M. ŞerifÇetinkaya, Ali Şükrü2018-02-282018-02-282007-06-06Çetinkaya, A. Ş. (2007). Bilişim teknolojilerinin konaklama işletmeleri performansına etkileri: Beş yıldızlı otellere yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış doktora tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/9252Türkiye'de faaliyet gösteren beş yıldızlı konaklama işletmelerine yönelik yürütülen bu çalışmanın amacı, bilişim teknolojilerinin konaklama işletmelerinde örgüt performansına olan etkilerini belirlemektir. Araştırmada, bilişim teknolojileri ile örgütsel performans arasında bir ilişki olup olmadığı ve eğer varsa bu ilişkinin nasıl ve hangi yönde konaklama işletmeleri performansını etkilediği belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde literatür incelemesi yapılmış, ikinci bölümde ise ileri sürülen teorik model analizine yönelik araştırma yöntemi, bulgular ve sonuçları yer almıştır. Araştırmada birincil ve ikincil verilerden yararlanılmıştır. Birincil veri, geliştirilen anket aracılığı ile elde edilmiştir. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda, araştırmada yer alan 91 bağımsız ve 4 bağımlı değişkenin beş farklı yapı ve 20 faktör bileşeni ile temsil edilebileceği belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi yapılarak dahili ve harici gizil değişkenlerin tek boyutluluğu sağlanmıştır. Yapı geçerliliği, ayrışma ve örtüşme testleri kullanılarak test edilmiştir. Araştırmada ileri sürülen teorik model ve hipotezler Yapısal Eşitlik Modelinden (YEM) yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, ileri sürülen yedi farklı hipotezden biri kabul edilmiş, diğer altısı reddedilmiştir. Bilişim teknolojilerinin konaklama işletmelerinde yaygın olarak kullanılmasına ve hatta örgüt bütününe yayılarak örgüt yapısının bir parçası haline gelmiş olmasına karşın, yürütülen araştırma sonucunda, bilişim teknolojileri kullanımı ile işletme performansı arasında doğrudan bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır.The aim of this research, which has been conducted among five star ranked hotels operating in Turkey, is to find out how information and communication technologies (ICT) affect the organizational performance of hospitality firms. The goals of conducting this research are; first, to determine whether there exists any relationship between ICT and organizational performance, and second, if so, how and in which direction ICT affects the organizational performance in hospitality firms. This study has two chapters. The first chapter of the study covers literature review. In the second chapter, methodology, findings, evaluation and results of the research are given. Both primary and secondary data types are used in the research. A questionnaire is developed as a tool to collect primary data. An explanatory factor analysis has been conducted, and it has been discovered that 91 independent and 4 dependent variables can be grouped into five factors and 20 factor components. A confirmatory factor analysis has been performed to determine the unidimensionality of exogenous and endogenous latent variables. Construct validity has been determined by discriminant validity and convergent validity tests. Theoretical model has been analyzed and the proposed hypotheses have been tested by using structural equation modeling. In the result of the overall research, one of the seven hypotheses has been accepted and all the others have been rejected. Although information technologies are used among hospitality firms widely, and even it has become a natural part of the organizational structure by spreading along the whole organizational structure of the hospitality firms, it has been determined that there is no direct relationship between information technologies and organizational performance.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessBilgi teknolojisiInformation technologyBilişim sistemleriInformation systemsBilişim teknolojilerinin konaklama işletmeleri performansına etkileri: Beş yıldızlı otellere yönelik bir araştırmaThe effects of information and communication technologies in the performance of hospitality organizations: A research undertaken in five star hotelsDoctoral Thesis