Aktaş, HasretAkduman, Büşra2025-01-082025-01-082024Akduman, B. (2024). Sosyal mevcudiyet ve diyalojik iletişim: İstanbul Borsası şirket yöneticilerinin X hesaplarının analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/53664Günümüzde bilgi ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelerle birlikte sosyal medya uygulamalarının yoğun bir şekilde kullanılıyor olması, şirket yöneticilerinin hedef kitleleri ile iletişim kurma şekillerinde değişiklikler yaşanmasına yol açmaktadır. Sosyal medya uygulamaları, geleneksel medya araçlarından farklı olarak iki yönlü iletişimin sağlanması ve sürdürülmesine olanak tanımaktadır. Bu kapsamda iletişime giren tarafların açıklık, dürüstlük ve etik kurallar çerçevesinde bilgi alışverişlerini ifade eden diyalojik iletişim ve bireylerin fiziksel olmayan ortamlarda kendilerini hem sosyal hem de duygusal olarak yansıtmalarına olanak tanıyan sosyal mevcudiyet kuramı hedef kitlelerle iki yönlü iletişimin sağlanması konusunda önem teşkil etmektedir. Bu çalışmada İstanbul Borsası BIST 500 pazarındaki şirket yöneticilerinin X (Twitter) özelinde sosyal mevcudiyet stratejileri ve diyalojik iletişim ilkelerine yer verme oranlarını ortaya koymak amacıyla betimleyici içerik analizi yapılmıştır. Araştırmada şirket yöneticilerinin üç aylık zaman diliminde (Ocak, Şubat, Mart 2024) X paylaşımları içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Analiz sonucunda, şirket yöneticilerinin X'de yer alma ve aktif bir şekilde paylaşımda bulunma oranlarının çok düşük olduğu gözlemlenmiştir. Şirket yöneticilerinin paylaşımlarında diyalojik iletişim ilkeleri arasından en çok bilginin kullanışlılığı ilkesine, sosyal mevcudiyet stratejileri arasından ise uyumlu stratejilere yer verdikleri, diğer ilke ve stratejilere yer verme oranlarının düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Today, the intensive use of social media applications along with the developments in the field of information and technology lead to changes in the way company managers communicate with their target audiences. Social media applications, unlike traditional media tools, allow two-way communication to be established and maintained. In this context, dialogic communication, which expresses the exchange of information between the communicating parties within the framework of openness, honesty and ethical rules, and social presence theory, which allows individuals to reflect themselves both socially and emotionally in non-physical environments, are important in ensuring two-way communication with target audiences. In this study, a descriptive analysis was conducted to reveal the rate of company managers in the Istanbul Stock Exchange BIST 500 market using social presence strategies and dialogic communication principles specifically on X (Twitter). In the research, X shares of company managers in a three-month period (January, February, March 2024) were examined with the content analysis technique. As a result of the analysis, it was observed that the rate of company managers taking part in X and actively sharing was very low. It has been concluded that company managers mostly include the principle of usefulness of information among dialogic communication principles, and harmonious strategies among social presence strategies, and that the rate of including other principles and strategies is low.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSosyal Mevcudiyet KuramıDiyalojik İletişimSosyal MedyaX (Twitter)Şirket Yöneticisi (CEO)Social Presence TheoryDialogical CommunicationSocial MediaCompany Executive (CEO)Sosyal mevcudiyet ve diyalojik iletişim: İstanbul Borsası şirket yöneticilerinin X hesaplarının analiziSocial presence and dialogical communication: Analysis of Istanbul Stock Exchange company managers' X accountsMaster Thesis882705