Çalışkan, MuhittinSünbül, Murat Ali2020-03-262020-03-2620111303-04852148-7561http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRFME9UTXpNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12395/25876Bu çalışmada, öğrenme stratejileri öğretiminin yürütücü biliş bilgisine, yürütücü biliş becerilerini kullanmaya ve başarıya etkisi araştırılmıştır. Araştırma, deneysel araştırma modellerinden biri olan ön test - son test kontrol gruplu deneme modeline göre desenlenmiştir. Araştırmaya 2008-2009 öğretim yılında Konya il merkezinde yer alan Orgeneral Tural İlköğretim Okulu ve Dikmeli İlköğretim Okulu altıncı sınıf öğrencileri katılmıştır. Her iki okulun altıncı sınıfında bir şube bulunmaktadır. Dikmeli İlköğretim Okulu 6/A sınıfının tamamı (11 kız, 10 erkek), Orgeneral Tural İlköğretim Okulu 6/A sınıfından 21 (12 kız, 9 erkek) öğrenci araştırmaya alınmıştır. Böylelikle deney ve kontrol grubu 21 öğrenciden oluşmuştur. Gruplar; Öğrenme Stratejileri Belirleme Ölçeği, Türkçe Dersi Yürütücü Biliş Bilgisi Görüşme Formu ve Türkçe Dersi Başarı Testi ön test sonuçları dikkate alınarak eşitlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde öğrencilerin ölçme araçlarından almış oldukları ön test ve son test puanlarının ortalamaları ile dağılımların standart sapmaları hesaplanmış, farkın anlamlı olup olmadığını sınamak için "t" testi yapılmıştır. Ayrıca öğrencilerin yürütücü biliş becerilerini kullanma durumlarını derinlemesine betimlemek için yapılan görüşme sonucunda elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Deney grubunda, araştırmacı tarafından doğrudan öğretim yaklaşımıyla 15 hafta süren strateji öğretimi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrenme stratejileri öğretiminin strateji farkındalığını ve yürütücü biliş bilgisini artırdığı, yürütücü biliş becerilerinin kullanılmasında etkili olduğu ve yürütücü biliş becerilerinin kullanılmasının da başarıyı artırdığı bulunmuştur. Ayrıca yürütücü biliş becerilerinin daha etkili kazanılabilmesi için öncelikle bilişsel stratejilerin daha sonra yürütücü biliş stratejilerinin öğretiminin yapılmasının daha yararlı olabileceği, bir stratejinin öğretiminde, ilk başlarda, o stratejinin uygulama basamaklarında ya da kurallarında esnek olunmasının stratejinin öğrenilmesini kolaylaştırabileceği, öğrencilerin en çok altını çizme, özetleme ve kavram haritaları stratejilerini uygularken güçlük yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.This study investigated the effects of learning strategies instruction on metacognitive knowledge, metacognitive skills, and achievement. An experimental pre-test/post-test control group design was used in the research. The study was conducted in the 2008-2009 school year on 6th grade students at Orgeneral Tural and Dikmeli Primary Schools located in the city center of Konya. Forty-two students participated in the study, 21 in the experimental group and 21 in the control group. Groups were equalized on the basis of the Learning Strategies Scale, Turkish Lesson Metacognitive Knowledge Interview Form, and pre-test results of Turkish Lesson Achievement Test. In the experimental group, strategy instruction was given by the researcher himself for 15 weeks, using a direct instruction approach. At the end of the study, it was found that learning strategies instruction increased aware- ness of strategy and metacognitive knowledge and it was effective in using metacognitive skills. It was also fo- und that using metacognitive skills increased achievement.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıÖğrenme stratejileri öğretiminin yürütücü biliş bilgisine, yürütücü biliş becerilerini kullanmaya ve başarıya etkisi (İlköğretim 6. sınıf Türkçe dersi örneği)The effects of learning strategies instruction on metacognitive knowledge, using metacognitive skills and academic achievement (Primary education sixth grade Turkish course sample)Other111133153