Özdemir, OsmanKöksal, Onur2020-03-262020-03-262018Özdemir, O., Köksal, O. (2018). An investigation of Pre-Service Teachers’ Learning Styles in Terms of Different Variables. Tarih Okulu Dergisi, 11(35), 512-525.1308-52982148-4260https://dx.doi.org/10.14225/Joh1329http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJNU1UTXdNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12395/36114The main purpose of this study is to determine the learning styles of pre-serviceteachers taking pedagogic formation education at Selcuk University Education SciencesInstitute during 2015-2016 academic years. Survey method was used for the study sinceit is aimed to determine the learning styles of pre-service teachers taking pedagogicformation education. It is determined whether the learning styles of education facultystudents differentiate according to gender and department factors. The study group of thisstudy consisted of 600 students taking pedagogical formation education at SelcukUniversity Education Sciences Institute. A “Learning Style Questionnaire” developed byDavid. A. Kolb (1985) and adapted to Turkish by making reliability and validity analysesby Aşkar and Akkoyunlu (1993) was used to determine the learning styles of theprospective teachers. %49,5 of the prospective teachers have accomodator learning style(49,5% n297). Moreover, 24,3 % (n146) of the students have divergent, 22,2 % of thestudents have (n133) converger and 4% of the students (n24) have assimilator learningstyles. The most important finding for the gender differences shows that the rate of thefemale prospective teachers with divergent learning style was 30,4 % (n88) while it was18 % (n58) for male prospective teachers.Bu çalışmanın temel amacı, 2015-2016 akademik yıllarında Selçuk ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü'nde pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarınınöğrenme stillerini belirlemektir. Araştırma, pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmenadaylarının öğrenme stillerini belirlemeyi amaçladığı için tarama modelindedir.Araştırmada eğitim fakültesi öğrencilerinin sahip oldukları öğrenme stillerinin cinsiyet,anabilim dalına göre farklılaşıp farklılaşmadığı test edilmiştir. Araştırmanın çalışmagrubunu Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde formasyon eğitimi alan 600öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının öğrenme stillerinibelirlemek amacıyla David A. Kolb (1985) tarafından geliştirilen, Aşkar ve Akkoyunlu(1993) tarafından Türkçe’ ye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan 12maddelik Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının %49,5’ ininyerleştiren (accomadator) öğrenme stilinde olduğu ( %49,5 n297) görülmüştür.Öğretmen adaylarının %24,3’ü (n146) değiştiren (divergent), %22,2’si (n133)ayrıştıran (converger), %4’ü (n24) özümseyen (assimilator) öğrenme stilinde olduklarıgözlemlenmiştir. Cinsiyet değişkenine dair en önemli bulgu değiştiren öğrenme stilinesahip öğretmen adaylarının oranı kız öğretmen adaylarında %30,4 (n88) iken, erkeköğretmen adaylarında %18 (n58) olduğunun gözlenmesidir.en10.14225/Joh1329info:eu-repo/semantics/openAccessTarihKolb’s Learning StylesKolb’un Öğrenme StilleriLearning StylesÖğrenme StilleriAn investigation of pre-service teachers’ learning styles in terms of different variablesÖğretmen adaylarının öğrenme stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesiArticle1135512525