Kılıç, DuyguBayrak, Hülya2020-12-122020-12-122020Kılıç, D., Bayrak, H . (2020), Sayma Verisi Modelleri Üzerine Bir Karşılaştırma: E- Ticarette Yaşanan Sorunlar Türkiye Örneği. Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi. 46, (2), 85-102.2458-9411https://hdl.handle.net/20.500.12395/40768Bu çalışmada Türkiye için e-ticarette yaşanan sorun sayısına etki eden faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda sayma veri modellerinden yararlanılmıştır. Uygulamada 2019 TÜİK hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım anketinde yer alan sorun sayısı verilerine Poisson (P), negatif binom (NB), sıfır yığılmalı Poisson (ZIP), sıfır yığılmalı negatif binom (ZINB), Poisson Hurdle (PH) ve negatif binom Hurdle (NBH) regresyon modelleri uygulanmıştır. Bu modellerden hangi modelin veri setini daha iyi temsil ettiği Akaike Bilgi Kriteri, log olabilirlik, Vuong, Rootogram uyum iyiliği testleri kullanılarak karar verilmiştir. Analiz sonucuna göre ZINB modelinin tercih edilmesi gerektiği görülmüştür. Ayrıca ZINB modeline ait parametreler incelenmiş ve yorumlanmıştır.This study aimed at determining the number of problems affecting e-commerce factor for Turkey. For this purpose, count data models were used. Poisson (P), negative binomial (NB), zero-inflated Poisson (ZIP), zero-inflated negative binomial (ZINB), Poisson Hurdle (PH) and negative binomial Hurdle (NBH) regression models have been applied. It has been decided by using Akaike Information Criteria, log likelihood, Vuong, Rootogram goodness of fit tests which model represents the data set better. According to the results of analysis, it was seen that ZINB model should be preferred. In addition, the parameters of the ZINB model were examined and interpreted.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSayma Veri ModelleriSıfır Yığılmalı ModellerHurdle ModellerE-TicaretCount DataZero Inflated ModelsHurdle ModelsE-CommerceSayma Verisi Modelleri Üzerine Bir Karşılaştırma: E- Ticarette Yaşanan Sorunlar Türkiye ÖrneğiA Comparasion on Count Data Models: Example of Problems That Occured in E-Commerce Over the TurkeyArticle46285102