Çeliköz, NadirKol, Suat2015-01-122015-01-122012-06-14Kol, S. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin (BDÖ) altı yaş çocuklarına zaman ve mekân kavramlarını kazandırmaya etkisi. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış doktora tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/1296Bu araştırmada; bilgisayar destekli öğretimin, okul öncesi eğitime devam eden altı yaş grubu çocuklarına zaman ve mekân kavramlarını kazandırmaya yönelik etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ili Adapazarı ilçesi İsmet İnönü İlköğretim Okulu anasınıflarında öğrenim gören altı yaş grubundaki 60 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada ön test?son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Zaman ve Mekân Kavramları Başarı Testi (ZMKBT) kullanılmıştır. Araştırma toplam 17 hafta sürmüştür Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma hesaplamaları yapılmış, daha sonra Kolmogorov-Smirnov (K-S) sınaması ile verilerin normal dağılım gösterip göstermediği test edilmiştir. Yapılan hesaplamalardan sonra verilerin normal dağılım gösterdiği görülmüş ve veriler, 0,05 anlamlılık düzeyinde bağımsız ve bağımlı t-testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular aşağıda özetlenmiştir. Ön test sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu çocukları arasında zaman ve mekân kavramlarına yönelik başarı düzeylerinde anlamlı fark bulunmamaktadır. Son test sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu çocukları arasında zaman ve mekân kavramlarına yönelik başarı düzeylerinde deney grubu lehine anlamlı fark bulunmaktadır. Çocuklarda zaman ve mekân kavramlarının kazanılmasında geleneksel öğretim yöntemleri bilgisayar destekli öğretim ile desteklendiğinde, daha etkili ve nitelikli öğrenme gerçekleşmektedir. Deney grubunu oluşturan çocuklarının erişi düzeylerinde anlamlı fark vardır. Bilgisayar destekli öğretim, deney grubunu oluşturan çocukların erişi düzeylerine olumlu katkı sağlamaktadır. Kontrol grubunu oluşturan çocukların erişi düzeylerinde de anlamlı fark vardır. Kontrol grubunu oluşturan çocukların anasınıfı ortamında gerçekleştirdikleri geleneksel eğitim sonunda anlamlı düzeyde öğrenme gerçekleştiği görülmektedir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda ulaşılan genel sonuç; bilgisayar destekli öğretimin çocukların zaman ve mekân kavramlarının kazanımını anlamlı biçimde desteklediği yönündedir.In this research, gaining the effect of time and space concepts pre-school children in six age groups in computer assisted instruction are investigated that are continuing their education. The study group consists of 60 children who are attending to kindergarten six-year-age group in Sakarya province Adapazarı district İsmet İnönü Elementary School. In the research, a pretest-posttest control group experimental model is used. As a data collection tool, Time and Space Concepts Achievement Test (TSCAT), which was developed by a researcher, is used. The research took a total of 17 weeks. The arithmetic average and standart deviation calculations were made, and then they are tested whether the data have shown normal distributions by using Kolmogorov-Smirnov ( K-S) testing. After the calculations, it is seen that the data have shown normal distributions and the data is analyzed at 0,05 significance level with independent and dependent t-test. The findings of this study are summarized below. According to pre-test results, there is no significant differences for the levels of achievement on time and space concepts between experimental and control group children. According to the last tests results, there is a significant difference in favour of experimental group for the levels of achievement on time and space concepts between experimental and control group children. In recovery of children with the concepts of time and space, more effective and qualified learning takes place when the traditional teaching methods are supported with computer assisted education. In the experimental group?s achievement levels of children, there is a significant difference the final test results. Computer assisted education provides a positive contribution to children?s achievement levels in experimental group children. There is a significant difference in favour of the final results in achievement levels in control group children. It is observed that there is a significant learning level in the control group consisted of kindergarten children at the end of the traditional instruction. The general result obtained with the overall result achieved; it is observed that the computer assisted instruction supports the children?s time and space concepts in a meaningful way.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessBilgisayar destekli öğretimComputer assisted instructionÇocuk gelişimiChild developmentBilgisayar destekli öğretimin (BDÖ) altı yaş çocuklarına zaman ve mekân kavramlarını kazandırmaya etkisiGaininig the effect of time and space concepts to six-year-old children in computer assisted instruction (CAI)Doctoral Thesis