Altunbaş, HüseyinDoğan, Sezin2025-01-162025-01-162024Doğan, S. (2024). Kentlerin görsel kimlik tasarımları: Göstergebilimsel bir inceleme. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/53834İnsanlar tarih boyunca ekonomik, kültürel, sosyal ve siyasi nedenlerden dolayı daha küçük yerleşim yerlerinden, daha büyük ve en önemlisi çeşitli ihtiyaçlarını karşılayacak yerlere kitle hareketleri gerçekleştirmiş; nüfusun çoğunluğu bugün adına kent dediğimiz bu bölgelere yerleşmiştir. Günümüzde dünya nüfusunun büyük bir kısmı kentlerde yaşamaktadır. İlerleyen yıllarda bu sayının katlanarak artacağı öngörülmektedir. Oluşumu uzun bir tarihsel dönemi kapsayan kentler bu dönem boyunca tıpkı bir marka gibi kendini diğer kentlerden ayırmak için farklı girişimlerde bulunmuştur ve kendilerine bir kimlik kazandırmak istemişlerdir. Kentlerin farklı kimlikler kazanmasında en çok çaba harcadıkları unsurlardan birisi ise görsel kimlikleridir. Bu çalışma kent görsel kimlik tasarımı kavramına odaklanmaktadır. Çalışma, kent görsel kimliğinin tasarlanmasına görsel iletişim tasarımı disiplini sınırları içerisinde bakmaktadır. Kentin grafik görsel kimlik elemanlarından olan kent logosunun, kent kimliğine olan etkisini ortaya koymak çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Ipsos Şehir Markaları Endeksi'nin 2022 baskısında dünyanın en beğenilen ilk 11 şehri olan; Londra, Paris, Sydney, New York, Roma, Washington D.C., Barcelona, Toronto, Tokyo, Berlin ve San Francisco kentleri oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem içinde yer alan şehirlerin belediyeleri tarafından kullanılan resmi logoları, göstergebilimsel analiz yöntemi ile incelenecektir. Göstergebilim; sembolik anlamların oluşturulması ve oluşturulan mesajların iletilmesiyle ilgilenen bir disiplindir ve kent logolarını çözümleyebilmek için önemlidir. Çünkü kentin kimlik ve imajının oluşumunda; kullanılan sembollerin, işaretlerin ve diğer göstergelerin asıl anlamını anlamak için yol göstermektedir. Çalışmada göstergebilimsel analiz yöntemiyle elde edilen veriler doğrultusunda; kent belediyelerinin kullanmış oldukları logolarda, kültürel ve tarihsel arka plana, ekonomik yapıya ve yerel özelliklere referans verdikleri bulgulanmıştır.Throughout history, for economic, cultural, social and political reasons, people have moved en masse from smaller settlements to larger ones and, above all, to places that fulfil their various needs. Today, a large proportion of the world's population lives in cities. It is predicted that this number will increase exponentially in the coming years. During this time, cities, whose emergence spans a long historical period, have made various attempts to distinguish themselves from other cities like a brand and to give themselves an identity. The element that cities are most concerned with in order to achieve a different identity is their visual identity. This study deals with the concept of visual identity of cities. The study deals with the design of the visual identity of cities within the boundaries of the discipline of visual communication design. The main objective of the study is to show the impact of the city logo, one of the graphic visual identity elements of the city, on urban identity. The study sample consists of London, Paris, Sydney, New York, Rome, Washington D.C., Barcelona, Toronto, Tokyo, Berlin and San Francisco, which are among the 11 most admired cities in the world in the 2022 edition of the Ipsos City Brands Index. In the study, the official logos used by the municipalities of the cities in the sample are analyzed using the method of semiotic analysis. Semiotics is a discipline that deals with the creation of symbolic meanings and the transmission of messages and is important for analyzing city logos. It is important for analyzing city logos because it helps to understand the true meaning of the symbols, signs and other indicators used in the creation of a city's identity and image. In accordance with the data obtained through the semiotic analysis method in the study, it was found that the logos used by the city administrations refer to the cultural and historical background, economic structure and local characteristics.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKent KimliğiGörsel KimlikKent İncelemeleriGörsel TasarımGörsel İletişimGöstergebilimUrban IdentityVisual IdentityUrban StudiesVisual DesignVisual CommunicationSemioticsKentlerin görsel kimlik tasarımları: Göstergebilimsel bir incelemeVisual identity designs of cities: A semiotic analysisMaster Thesis869009