Akşit, SevimYılmaz, Emine BüşraDağ, ReyhanAksu, İrem AltanArslan, SemraAkşit, Seherİkizler, Hüseyin Can2024-01-252024-01-252023 AralıAkşit, S., Yılmaz, E. B., Dağ, R., Aksu, İ. A., Arslan, S., Akşit, S., İkizler, H. C., (2023). Problems Faced by Students with Intellectual Disabilities in Their Participation in Sports Education: Parent Views. Turkish Journal of Sport and Exercise, 25(3), 357-368. DOI: 10.15314/tsed.13790392147-5652https://hdl.handle.net/20.500.12395/52199The research aims to examine the problems encountered by students with intellectual disabilities in their participation in sports education in terms of parents' views and to develop solutions to the problems based on Socio-Ecological Model (SEM). Case study design, one of the qualitative research approaches, was used in the study, and the study group was reached by maximum diversity sampling from purposeful sampling methods. Parents of children with intellectual disabilities in different cities of Turkey in the spring and autumn semesters of the 2021-2022 academic year were included in the study. During the research process, data were collected by individual interviews. Thematic analysis was used and analyzed by creating codes, categories, and themes. The findings obtained were categorized under four main themes created according to SEM. These are individual problems, social problems, problems arising from the physical environment, and problems arising from politics. Despite the difficulties encountered, as a result, in this study, it was concluded that parents of students with intellectual disabilities have a positive attitude towards physical activities and sports education, they are aware that their children with intellectual disabilities need to participate in physical activities and sports education.Araştırmanın amacı, zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin spor eğitimine katılımlarında karşılaştıkları problemleri veli görüşleri açısından inceleyerek, problemlere yönelik çözüm önerilerinin Sosyo-ekolojik Model (SEM) temelinde geliştirilmesidir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan durum çalışması deseni kullanılmış ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesiyle çalışma grubuna ulaşılmıştır. Araştırmaya, 2021-2022 eğitim-öğretim yılının bahar ve güz döneminde Türkiye’nin farklı şehirlerinde zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip veliler dahil edilmiştir. Araştırma sürecinde veriler bireysel görüşme tekniği ile toplanmıştır. Veriler tematik analize tabi tutularak kod, kategori ve tema oluşturularak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular SEM’e göre oluşturulan dört ana tema altında toplanmıştır. Bunlar; bireysel sorunlar, toplumsal sorunlar, fiziksel çevreden kaynaklı sorunlar ve politikadan kaynaklı sorunlardır. Karşılaşılan sorunlara rağmen sonuç olarak bu araştırmada zihinsel yetersizliği olan öğrenci velilerinin fiziksel aktivitelere ve spor eğitimine olumlu baktıkları, zihinsel yetersizliği olan çocuklarının fiziksel aktivitelere ve spor eğitimine katılmalarının önemli olduğunun bilincinde oldukları ortaya çıkmıştır.en10.15314/tsed.1379039info:eu-repo/semantics/openAccessStudents with Intellectual DisabilitiesSports TrainingParents' ViewsSocio-Ecological ModelSpecial educationZihinsel Yetersizliği Olan ÖğrencilerSpor EğitimiVeli GörüşleriSosyo-Ekolojik ModelÖzel EğitimProblems Faced by Students with Intellectual Disabilities in Their Participation in Sports Education: Parent ViewsZihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Spor Eğitimine Katılımlarında Karşılaştıkları Problemler: Veli GörüşleriArticle253357368