Aktaş, HasretÖzüpek, Mehmet NejatAltunbaş, Hüseyin2018-09-052018-09-052011Aktaş, H., Özüpek, M. N., Altunbaş, H. (2011). Çocukların marka tercihleri ve medya tüketim alışkanlıkları. Selçuk İletişim, 6, (4), 115-125.1302-2865https://hdl.handle.net/20.500.12395/12297Url: http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000086Son yıllarda marka kavramı tüm dünyada oldukça önemli hale gelmiştir. Markanın yaşamını sürdürebilmesi için hedef kitle tarafından öğrenilmesi, sevilmesi ve satın alınması gerekmektedir. Dünyadaki nüfus artışı ve marka sayısındaki artış bu süreci zorlaştırmıştır. Artan nüfus içinde her demografik grup farklı psikografik ve davranışsal özelliklere sahiptir. Çocuklar da bu farklılığa sahip gruplardandır. Çocuklar tarafından bilinen, sevilen ve satın alınan ürün ya da hizmetler ailenin tercihi arasına girebilmektedir. Aileleri için önemli kişiler olan çocukların tercihini kazanan markalar bu süreci uzun süre sürdürebilmektedir. Çocukların ürüne/hizmete karşı, reklamlara karşı, fiyatlara karşı, markalara ve mağazalara karşı davranışlarını etkileyen faktörleri öğrenmek markalar için önemlidir. Markalar medyada görünür olmakla bu süreci kendi lehlerine çevirmeye çalışmaktadırlar. Bu nedenle markalar için medya planlama kavramı yeniden yapılanmıştır. Mecraların sayısal fazlalığı hedef kitleye ulaşmayı zorlaştırmaktadır. Mecralardaki programlar, reklamlar, reklamlardaki kullanılan teknikler, oyuncular ve karakterler algılamayı etkilemektedir. Teknolojinin kullanımı ile birlikte markaların çocukları etkileme alanı daralmıştır. Bu karışık yapı içinde çocukların medya tüketim alışkanlıkları ile marka tercihleri arasındaki ilişki önemli hale gelmektedir. Bu çalışmada temel amaç; çocukların medya tüketim alışkanlıkları ile marka tercihleri arasındaki ilişkiyi belirlemeye çalışmaktır. Çocukları farklı yaş gruplarına göre sınıflandırarak marka çocuk iletişimini incelemek çalışmanın hareket noktasıdır. Bu amaçla Türkiye’nin 4. büyük şehri olan Konya’da yaşayan 232 çocuk üzerine bir araştırma uygulanmıştır. Araştırma sonuçları SPSS programında analiz edilmiştir. Bu çerçevede çocukların sevdiği iletişim araçlarının mesajlarına çoğunlukla açık olduğu ve marka tercihlerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.The term “brand” has recently been significant throughout the world. In order for the brand to survive, it has to be known, loved and consumed by the target audience. World’s increasing population and the increase in the number of brands have made this process. Every demographical group has its own physiographic and behavioral characteristics. Children belong to such distinctive groups. The products and services receiving admiration by children are most likely to be in the preference of families. The brands adored by children, the very significant people for families, are likely to sustain the process for long periods. For the brands to know about the factors affecting the children’s behaviors towards the products/services, advertisements, prices, brands, stores are vital. Brands, by seen in the media, are trying to take the advantage of the situation. That’s why, the concept of media planning for the brands has been reviewed. A large number of places have made it difficult to reach the target audience. The programs, advertisements, techniques, actors and characters used in the advertisements may affect consciousness. The affect range of brands towards children has shrunk with the use of technology. How should children consume which media mediums in such complicated situations? This question has a significant place between the communications of the brands and children. The initial point of this study is to analyze brand-child communication by categorizing children in classes of different age groups. That’s why, a survey was carried out on 232 children living in Konya, the fourth biggest city in Turkey. The result of the survey was analyzed by using the program SPSS.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessÇocukMarka tercihiÇocuklarda marka tercihiÇocukların medya tüketim alışkanlıklarıChildrenBrand preferenceBrand preference of childrenMedia consuming behaviour of childrenÇocukların marka tercihleri ve medya tüketim alışkanlıklarıThe brand preference and media consuming behaviour of childrenArticle6115125