Erdem Mete, Saliha DefneKeçeci Akyol, Özge2025-01-232025-01-232023Akyol, Ö. K. (2023). English language teachers' burnout levels during the pandemic. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/53994The pandemic period brought along a difficult process in our country as well as all over the world. One of the sectors that the pandemic changed the most was the education sector. The form of education has also changed from face-to-face education, which we are accustomed to, to online education. English education, which is one of the fields with the most lesson hours, was negatively affected by this situation. This situation has caused teachers to wear out more than ever before. Burnout, which is inherent in every profession involving human relations, increased in this process. In this study, the main purpose is to measure the burnout levels of 321 EFL teachers' in face-to-face education during the pandemic period and to determine the factors of this. In this study, which was carried out using an demographic form, the Maslach Burnout Inventory-Educators Survey and an interview, it was examined how the burnout levels of EFL teachers with different characteristics varied during the pandemic period. The quantitative and qualitative data were analyzed with SPSS for Windows 25.0 and meaningful codes were created for the qualitative data analysis. As a result of the data analysis, EFL teachers have experienced high level of emotional exhaustion while experiencing low level of depersonalization. In addition, they did not have the feeling of incompetence or failure.Pandemi dönemi tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de zorlu bir süreci beraberinde getirdi. Pandeminin en çok değiştirdiği sektörlerden biri de eğitim sektörü oldu. Eğitimin şekli de alışık olduğumuz yüz yüze eğitimden online eğitime dönüştü. En çok ders saati olan alanların başında gelen İngilizce eğitimi bu durumdan olumsuz etkilendi. Bu durum öğretmenlerin her zamankinden daha fazla yıpranmasına neden oldu. İnsan ilişkilerini içeren her mesleğin doğasında olan tükenmişlik de bu süreçten etkilenmiştir. Bu çalışmada temel amaç, pandemi döneminde yüz yüze eğitimdeki 321 yabancı dil öğretmeninin tükenmişlik düzeylerini ölçmek ve bunu etkileyen faktörleri belirlemektir. Demografik bir form, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimciler Anketi ve bir röportaj kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmada, farklı özelliklere sahip İngilizce öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin pandemi döneminde nasıl değiştiği incelenmiştir. Elde edilen nicel veriler SPSS for Windows 25.0 ile analiz edilmiş ve nitel veri analizi için ise anlamlı kodlar ve temalar oluşturulmuştur. Veri analizi sonucunda, İngilizce öğretmenleri yüksek düzeyde duygusal tükenme yaşarken, düşük düzeyde duyarsızlaşma yaşamıştır. Ayrıca yetersizlik ve başarısızlık duygusuna da sahip değillerdir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessTükenmişlikİngilizce öğretmenleriDuygusal YorgunlukDuyarsızlaşmaKişisel BaşarıCovid-19BurnoutEFL TeachersEmotional ExhaustionDepersonalizationPersonal AchievementEnglish language teachers' burnout levels during the pandemicİngilizce öğretmenlerinin pandemi döneminde tükenmişlik seviyeleriMaster Thesis843339