Çelik, EsraDanış, Emine MerveAslım, GökhanTekindal, Mustafa AgahYaşar, Aşkın2023-03-172023-03-172022Çelik, E., Danış, E. M., Aslım, G., Tekindal, M. A., Yaşar, A., (2022). An evaluation on coping with stress of Selcuk University Faculty of Veterinary Medicine students: Covid-19 pandemic process. Eurasian Journal of Veterinary Sciences. 38 (1), 50-58. DOI: 10.15312/EurasianJVetSci.2022.3641309-69582146-1953https://hdl.handle.net/20.500.12395/45940Aim: Declared as a pandemic by the World Health Organization on March 11, 2020, Covid-19 has raised significant psychological concerns and physical problems in humans. This study aimed to evaluate the relationship between the methods of coping with stress of the SUFVM students with socio-demographic characteristics, experiences during the Covid-19 pandemic process, and professional career concerns. Materials and Methods: The research sample consisted of 644 students from the 1st-5th grades who continued their education at SUFVM in the 2019-2020 academic year and agreed to participate in the research. The research was carried out by filling in the questionnaire form sent to the participants’ mobile phones between 14-22 December 2020 voluntarily. The questionnaire consisted of four parts in total, which determined socio-demographic characteristics, professional career concerns, and experiences with Covid-19, and measuring the style of coping with stress. Results: It was determined that SUFVM students used the most“self-confident approaches” (%27) and the least “seeking social support” (%13) sub-factors among the strategies to cope with stress, female students had higher “helpless approaches” scores (%22) than male students (%21), and fifth-grade students had “helpless approaches” scores were lower than the other classes, and the third-grade students had higher “submissive approaches” scores compared to other classes. Conclusion: It can be said that the coping strategies SUFVM students use are mostly problem-based active styles, and they use passive styles related to emotions less, also it is very important for them to develop skills to cope with stressful situations such as the Covid-19 pandemic.Amaç: Dünya Sağlık Örgütü tarafından 11 Mart 2020 tarihinde pandemi olarak ilan edilen Covid-19, insanlarda fiziksel sorunlar ile birlikte önemli derecede psikolojik endişeleri de gündeme getirdi. Bu çalışma ile Selçuk Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin stresle başa çıkma yöntemlerinin; sosyodemografik özellikleri, Covid-19 pandemi sürecindeki deneyimler ve mesleki kariyer endişeleri ile olan ilişkisinin değerlendirilmesi amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde Selçuk Üniversitesi Veteriner Fakültesinde eğitim-öğretime devam eden ve araştırmaya katılmayı kabul eden 1- 5. sınıf öğrencilerinden toplam 644 öğrenci oluşturdu. Araştırma, 14-22 Aralık 2020 tarihleri arasında katılımcıların cep telefonlarına gönderilen anket formunun gönüllülük esasına göre doldurulması ile gerçekleştirildi. Anket formu, sosyo-demografik özellikleri, mesleki kariyer endişelerini ve Covid-19 ile ilgili deneyimlerini belirleyen ve stresle başa çıkma tarzını ölçen toplam dört bölümden oluştu. Bulgular: Selçuk Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin stresle baş etme stratejilerinden en fazla “kendine güvenli yaklaşım” (%27), en az olarak da “sosyal destek arama” (%13) alt faktörlerini kullandığı, kadın öğrencilerin (%22) erkek öğrencilere kıyasla (%21) “çaresiz yaklaşım” puanlarının daha yüksek olduğu, beşinci sınıf öğrencilerinin “çaresiz yaklaşım” puanlarının diğer sınıflara göre düşük olduğu ve üçüncü sınıf öğrencilerinin ise diğer sınıflara kıyasla “boyun eğici yaklaşım” puanlarının daha yüksek olduğu belirlendi. Öneri: Sonuç olarak Selçuk Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin kullandıkları başa çıkma stratejilerinin daha çok probleme dayalı aktif tarzlar olduğu, duygulara yönelik pasif tarzları ise daha az kullandıkları, ayrıca Covid-19 pandemisi gibi stresli durumlar ile başa çıkma becerileri geliştirmelerinin oldukça önemli olduğu söylenebilir.en10.15312/EurasianJVetSci.2022.364info:eu-repo/semantics/openAccessCoping with stressCovid-19studentsveterinary medicineöğrencilerstresle başa çıkmaveteriner fakültesiAn evaluation on coping with stress of Selcuk University Faculty of Veterinary Medicine students: Covid-19 pandemic processSelçuk Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin stresle başa çıkma durumları üzerine bir değerlendirme: Covid-19 pandemi süreciArticle3815058