Şeker, Mustafa2018-09-212018-09-212007Şeker, M. (2007). Televizyon haberciliğinde küresel format ve haberciliğe etkileri. Selçuk İletişim, 4, (4), 36-44.1302-2865https://hdl.handle.net/20.500.12395/12609Url: http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000216Televizyonlar ABD'de özel girişim eliyle kurulup işletilmiş, Türkiye'nin de içinde bulunduğu pek çok ülkede ise uzun yıllar kamu yayıncılığı egemen olmuştur. 1980'lerden itibaren ABD tarzı özel televizyonculuk tüm dünyada yaygınlaşmıştır. Bu dönüşümün sonucunda ABD'de ortaya çıkmış ve gelişmiş olan televizyon haberciliği formatları küresel format olarak benimsenmiştir. Kamu televizyonuna özgü habercilikten pek çok yönüyle farklı olan bu yeni habercilik formatının kendi içinde de iki ana eğilime sahip olduğu söylenebilir. Birincisi, yüksek izlenme oranı hedefleyen ticari televizyonlara özgü eğlence ağırlıklı "infotainment" olarak adlandırılan televizyon haberciliği anlayışıdır. İkinci anlayış ise yine ABD'de CNN kanalının kurulmasıyla başlamış olan haber televizyonculuğudur. Her iki yaklaşım da günümüzde küresel habercilik formatına dönüşmüştür. Haber televizyonlarının artışı, ticari televizyonları tamamen infotainment türü haberciliğe yöneltmiştir. Televizyonun bir eğlence aracı olması, yüzeysel habercilik yapması gibi eleştiriler genellikle kitlesel televizyon kanallarının habercilik anlayışına yöneliktir. Bu eleştiriler haber televizyonları söz konusu olduğunda yetersiz kalmaktadır. Bu çalışma, televizyon haberciliğindeki iki temel yaklaşımın, haberin niteliğine etkilerini araştırmalar ve literatür çerçevesinde tartışmayı amaçlamaktadır. Televizyon haberciliğiyle ilgili eleştirilerde haber televizyonlarının farklı formatının göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Ciddi ve hızlı habercilik yapan, önemli ve anlamlı konuları ayrıntılı olarak işleyen haber televizyonları, televizyonun temel küresel haber medyası olarak kendini kanıtlamasını sağlamıştır.While television channels in the USA have been established and operated by private enterprise, in the majority group of countries -where Turkey too belonged - public television service dominated television broadcasting. From the 1980'ies on, American style private owned television broadcasting has became widespread throughout the world. As a consequence of this transition, television news formats developed in the USA have been adopted as the global news format. The emerging news format was obviously different in many aspects from the public television news approach, but it can be stated that it too beared two main tendencies in itself. The first orientation is the entertainment weighted "infotainment" approach peculiar to commercial television broadcasters aiming high ratings. The second orientation is the news television approach started after the establishment of the CNN news network in the USA. Both orientations today turned into the global news format. The increase in the number of news television channels directed the commercial television broadcasters towards completely infotainment type news making. Criticism towards television that it is a means of solely entertainment and that it has a superficial news approach is actually made in view of the news approach of mass broadcasting television channels. In the case of the news television broadcasters, this criticism may not be appropriate. This study aims to discuss the effects of these two main news approaches on the news quality in television news in the light of the review of past research made in the field. While criticising television news, the different format of the news televisions must be taken into consideration. News televisions doing serious and fast journalism, covering important and meaningful issues in detail, have enabled television to prove himself as the main global news media.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKüreselleşmeTelevizyon haberiHabercilikGlobalisationTelevision newsJournalismTelevizyon haberciliğinde küresel format ve haberciliğe etkileriThe global television news format and it's effects on newsmakingArticle43644