Summak, Mehmet ErhanGençoğlu, Önder2023-03-302023-03-3020212021Gençoğlu, Ö. (2021). Marka Aktivizmi ve Markaların Sosyal Medya Paylaşımları Üzerine Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/46298Bu araştırma markaların sadece ürün ve hizmet odaklı olmadığını, birey ve toplum hayatına dokunan etkileşimlerin de yaşandığı bir süreci ifade etmektedir. Çalışma, markaların toplum için ne kadar hassas olduğunu gösteren aktivist yaklaşımları incelemektedir. C. Sarkar ve P. Kotler'in oluşturmuş olduğu "Brand activism" kavramının markalarda kullanım yoğunluğu tespit edilmiş olup, örnekleme bağlı 10 global markanın resmi instagram hesapları içerik çözümlemesi yoluyla analiz edilmiştir. Toplamda 5.176 instagram gönderisi incelenmiş, 842 paylaşımın marka aktivizmiyle ilintili olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen verilere bakıldığında, marka aktivizmi kavramının tartışıldığı 2018 yılından başlayıp, 2020 yılına kadar aktivizm temalı paylaşımların artış gösterdiği tespit edilmiştir. Sosyal medya paylaşım sıklığı performansına bağlı olarak paylaşılan her gönderinin frekans ve yüzdelik oranları aktivizm bağlamında incelenmiştir. Her markanın yıllara göre paylaşımları, bu paylaşımların birbirleri ile olan sayısal ilişkileri ve son olarak seçilmiş olan 10 markanın 6 kategoride aktivizm performansları ortaya çıkarılmıştır.This research indicates that brands are not only product and service oriented, but also expresses a process in which interactions that touch individual and social life are also experienced. The study examines activist approaches that show how sensitive brands are to society. The intensity of use of the concept of "Brand activism", which was created by C. Sarkar and P. Kotler, in brands was determined, and the official Instagram accounts of 10 global brands based on the sample were analyzed through content analysis. In total, 5,176 Instagram posts were examined, and 842 posts were found to be related to brand activism. Looking at the data obtained, it has been determined that starting from 2018, when the concept of brand activism was discussed, the shares with the theme of activism increased until 2020. The frequency and percentage rates of each post shared depending on the social media sharing frequency performance were examined in the context of activism. Shares of each brand by years, the numerical relations with each other and the activism performances of the 10 selected brands in 6 categories were revealed.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarka aktivizmiAktivizmİçerik analiziBrand activismActivismContent analysisMarka aktivizmi ve markaların sosyal medya paylaşımları üzerine bir araştırmaA research on brand activism and social media sharing of brandsMaster Thesis