Gürsel, MusaYavuz, Mustafa2018-01-172018-01-172006Yavuz, M. (2006). İlköğretim okulu müdürlerinden beklenen roller ve karşılanma düzeyleri. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış doktora tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/7810Bu araştırmada, ilköğretim okulu müdürlerinden beklenen roller ve karşılanma düzeyleri karşılaştırmalı ilişkisel tarama modeline uygun olarak incelenmiştir. Araştırmada; araştırmacı tarafından geliştirilen ?İlköğretim Okulu Müdürlerinden Beklenen Roller ve Karşılanma Düzeyleri? isimli ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, ülkemizin yedi farklı coğrafi bölgesindeki 14 il' de 2004- 2005 eğitim-öğretim yılında görev yapan tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen müfettişler, müdürler ve öğretmenler oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA, Tukey HSD testi ve Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular aşağıda özetlenmiştir: 1. Okul Müdürlerinden beklenen roller, - Tüm grup ve öğretmenlerde cinsiyet, - Müdürlerde branş, - Müfettişlerde ve müdürlerde görev yapılan coğrafi bölge, - Müfettişlerde; müdürlerin sınavla atanıp/ atanmaması ile ilgili görüşleri, - Ayrıca yapılan görev değişkenleri bakımından farklılaşmaktadır. 2. Okul müdürlerinden beklenen rollerin karşılanma düzeyleri ise; - Tüm grupta; cinsiyet ve müdürlerin eğitim yönetimi alanında yüksek lisans yapıp/yapmamaları ile ilgili düşünceleri, - Tüm grup, müfettiş ve müdürlerde mesleki kıdem, - Tüm grup ve müfettişlerde branş ve müdürlerin sınavla atanıp/ atanmaması ile ilgili görüşleri, - Tüm grup, müfettiş, müdür ve öğretmenlerde görev yapılan coğrafi bölge - Ayrıca yapılan görev değişkenleri bakımından gruplar arasında farklılaşmaktadır. Tüm grup, öğretmen, müfettiş ve müdürlerde, araştırma kapsamı içerisindeki yukarıda belirtilmeyen değişkenler okul müdürlerinden beklenen rolleri ve bu rollerin karşılanma düzeylerini farklılaştırmamaktadır. Müfettişlerin müdürlerden bekledikleri roller ile karşılanma düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Tüm grubun müdürlerden bekledikleri roller ile karşılanma düzeyleri arasında, müdürlerin müdürlerden bekledikleri roller ile karşılanma düzeyleri arasında ve öğretmenlerin müdürlerden bekledikleri roller ile karşılanma düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır.In this research, according to a correlative and comparative survey model, the expected roles of primary school principals and their performance level was examined. A Scale titled as ?The Expected Roles of Primary School Principals and Their Realizatin Level? developed by the researcher was used in this investigation. The population of the study is limited with education inspectors, principals and teachers randomly selected with cluster sampling model from the educatiors working in the fourteen cities of seven different geographical districts of our country (Turkey) in 2004-2005 school years. For the analysis of the data, such techniques were used arithmetic means, standart deviation, t test, ANOVA, Tukey HSD test and Pearson correlation test. The findings in the research were summarized as follows; 1. There are differences between following variables on the expected roles of primary school principals. - the gender of teachers and the gender in all groups; - the branch of learning in principals. - the geographical region where education inspectors as to whether principals should be appointed as a result of examination. - the duty that they are charged variables. 2. On the other hand, there are differences between following variables on the the realization level of the expected roles - In all groups; their views about gender and whether principals have done master study in educational administration, - In all groups, educational inspectors and principals; professional seniority of educational inspector and principals, - In all groups and educational inspectors, the branch of inspectors and their view on whether the principal should be appointed as a result of examination, - In all groups, educational inspectors, principals and techers, the geographical region where they work. - and in addition, duty variables The variables included in the population of the research but not mentioned above do not make any difference in the expected roles of the principal and their performance to realize them. No significant relation has been observed between the roles of the principal expected by education inspector and performance level realized by the principal. A positive significant correlation has been found between the roles of the principal expected by all groups and tehe level of satisfaction, between the expected roles of principals by principals and their realization level, and between the roles of principal expected by teachers.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİlköğretim okullarıPrimary schoolOkul müdürleriSchool principalsİlköğretim okulu müdürlerinden beklenen roller ve karşılanma düzeyleriThe Expected roles of primary school principals and their realizatin levelDoctoral Thesis