Ciniviz, MuratCandan, Feyyaz2015-02-202015-02-202012-02-10Candan, F. (2012). Dizel metanol ve katkı maddelerinin dizel motor performansı ve emisyona etkisinin araştırılması. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/1551Günümüzde motorlu taşıtlardan kaynaklanan hava kirliliğinin önemli bir çevre sorunu haline gelmesi, kullanılan enerji kaynaklarının ekonomiklik özelliklerini yitirmesi ve bu kaynakların kısa zamanda tükenecek olması araştırmaları alternatif yakıtlara yöneltmiştir. İçten yanmalı motorlarda kullanılan yakıtların kolay buharlaşıp tutuşabilmesi, birim hacminden yüksek enerji sağlanabilmesi ve dünyanın her yerinde kolay bulunabilmesi istenmektedir. Bütün bunların yanında petrolün belirli bir rezerve dayalı sonlu kaynak olmasından dolayı mevcut motor teknolojisinde fazla bir değişiklik yapmadan petrole alternatif olacak yeni yakıt türlerinin araştırılmasını zorunlu hale getirmiştir. İçten yanmalı motorlarda, yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarının en az düzeye indirme çabaları, çift yakıtla çalışan motorlar üzerine yapılan çalışmaların başlangıç noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışmada tek silindirli dört zamanlı direkt enjeksiyonlu dizel bir motorun farklı oranlardaki dizel-metanol karışımının faz ayrışmasını önlemek için % 1 oranında katkı maddesi ve setan sayısını artırmak için de % 1 oranında setan arttırıcı ilave edilerek kullanılmasıyla motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisi deneysel olarak araştırılmıştır. Deney motorunun standart püskürtme basıncını 175 bar'dır. Deneyler de püskürtme basıncı 165 bar, 170 bar, 185 bar ve 195 bar olarak değiştirilmiştir. Deney sonuçlarına göre her bir püskürtme basıncı için karışım içerisindeki metanol miktarının artmasıyla özgül yakıt tüketimi ve NOx emisyonlarında artma, CO, HC ve is emisyonlarında azalma tespit edilmiştir.Nowadays, airpollution which are generated by motor vehicles getting more significant environmental problems, losing economical specialities of current energy resources and having limited levels for that energy sources make researches toward alternative ways. The main point is to find out a new fuel type which are accessible in all over the world and this new fuel might be easily vapouring and cumbutioning in internal combustion engine and generating more energy from unit volume. Furthermore, due to limited resources of petroleum, making research over the neccesity of alternative energy sources while not changing the current engine technology is getting a must. Efforts of reducing the fuel consumption and exhaust emmission keeping at minimum level in internal combustion engines compose the inception of the studies over engines which start with double-fuel. In this research, in order to prevent phase seperation in one cylinder-four stroke-injection diesel engine, %1 proportion of additive and also to increase the amount of cetane while adding and using %1 proportion of cetane replicator, effects over engine performance and exhaust emmision are shown and researched experimentally. Standart injection pressure of the test engine is 175 bar in this test. The injection pressure has been changed as 165-170-185-195 in these experiments. According to test results; while the methanol values in mixture increased, the specific fuel consumption and NOx emmisions have increased on the other side CO, HC and soot emission have decreased.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDizelEgzoz emisyonlarıFaz ayrışmasıKatkı maddesiMetanolMotor performansıPüskürtme basıncı ve setan sayısıDieselExhaust emissionsPhase separationAdditiveMethanolEngine performanceİnjection pressure ve cetane numberDizel metanol ve katkı maddelerinin dizel motor performansı ve emisyona etkisinin araştırılmasıA research for the effects of diesel metanol and additives on diesel motor performance and emmisionMaster Thesis