Özkara, YasinŞahin, İlhami2018-12-052018-12-052013Özkara, Y., Şahin, İ. (2013). Hikâye haritalarının hikâye edici metinlerde öğrencilerin ana fikir bulma becerileri üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (33), 175-187.1300-57662458-9071https://hdl.handle.net/20.500.12395/13842Url: http://sutad.selcuk.edu.tr/sutad/article/view/647İlköğretim çağındaki çocukların dil becerilerinin desteklenmesinde kullanılan metinlerin niteliği ve türü büyük bir öneme sahiptir. Özellikle 1-5. sınıflar Türkçe dersinin öğrenme öğretme sürecinde hikâye edici metinler sıklıkla kullanılmaktadır ve bu çağdaki çocukların dil öğretiminde metinler Türkçe dersinin ana materyalidir. Hikâye edici metinlerin en önemli unsurlarından birisi ise, ana fikir bulmadır. Ana fikir bulma becerisi ise kolay kazanılan bir beceri değildir. Bu nedenle bu araştırmada, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin hikâye edici metinlerde ana fikir bulma becerileri üzerinde, hikâye haritası yönteminin etkinliği incelenmiştir. Araş-tırmanın örneklemini 2011-2012 eğitim öğretim yılı 5. sınıflardan öğrenim gören 55 öğrenci oluşturmaktadır. Yarı deneysel olarak yürütülen bu araştırmada verilerin toplanmasında Pil-ten (2007) tarafindan geliştirilen "Okuduğunu Anlama ve Ana Fikir Bulma Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 16.0 paket istatistik programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, 5. sınıf öğrencilerinden oluşan hikâye haritası yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grupları arasında; hikâye edici metinlerde ana fikir bulma becerileri bakımından deney grubu lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırmada; hikâye edici metinlerde hikâyenin geçtiği yeri, hikâyenin zamanını, hikâyedeki ana karakterleri ve hikâyedeki anlatıcının sonuca vermiş oldu-ğu tepkiyi belirleyebilme becerileri bakımından da deney grubu lehine manidar bir fark bulunmuştur.The Effects of Story Maps İn Finding The Main Idea in Narrative Texts The quality and the type of texts used in primary school aged children have a large importance on supporting their language skills. Especially in 1-5 grade Turkish classes, majority of the classes use narrative texts and these language teaching texts are the main materials used for children at this age. One of the most important elements for narrative text is to find the main idea. The ability of finding the main idea is not a skill easily gained. Therefore, this study examined primary 5th grade students skills of finding main ideas in narrative texts and the effectiveness of story maps. The sample of the study forms, 55 students who are attending 5th grade in the academic year of 2011-2012. ``Finding the main idea and Reading Comprehension’’ by Pilten (2007) was used in this quasi experimental study in the gathering of the data. The date obtained was analyzed with SPSS 16.0 statistical software package. As a result, the experimental group of 5th grade students with the method of story map and the traditional method applied to the control group; there was a statistically significant difference found in the favor of the experimental group. Study found that, there was a significant difference found in the favor of the experimental group in terms of their skills of determining where the story took place, the time of the story, the main characters in the story and the response of the narrator's conclusion to the story.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHikâyeHikâye edici metinHikâye haritası yöntemiAna fikir bulmaStoryNarrative textStory map methodFinding main ideaHikâye haritalarının hikâye edici metinlerde öğrencilerin ana fikir bulma becerileri üzerine etkisiThe effects of story maps in finding the main idea in narrative textsArticle175187