Göğercin, Ahmet2018-10-112018-10-112001Göğercin, A. (2001). Litterature et cinema. Selçuk İletişim, 1, (4), 87-98.1302-2865https://hdl.handle.net/20.500.12395/12926Url: http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000418Sinemanın 1895'te, Lumiere kardeşler tarafından icadı sadece görsel sanatlar üzerinde değil, edebiyat dahil olmak üzere, tüm sanat dalları üzerinde önemli bir etki yapmış, bu sanatlarda hem biçim hem de içerik düzleminde önemli değişikliklere neden olmuştur. Yazarların bir çoğu sadece sinema için yazılar, senaryolar yazmakla kalmamış bizzat kendileri kamera arkasına geçerek film yapmaya çalışmışlardır. Bununla da kalmamış, bazı yayıncılarla elbirliği ederek her iki sanat dalının kesiştiği yeni bir tür yaratabilmenin yolunu aramışlardır. Bu çabaların sonucunda, 'roman-cinéma', 'Cinario', 'romans cinéoptiques' gibi edebi koleksiyonlar ortaya çıkmış, gelecekte Alain Robbe-Grillet'in 'ciné-roman'larına giden yolu açmışlardır. Zaten Robbe-Grillet'in kuramcısı olarak ortaya çıktığı 'Yeni Roman' akımının ortaya koyduğu eserler bazı eleştirmenlerce 'sinematografik romanlar' olarak değerlendirilmiştir. Bu akıma üye yzaraların çoğunluğunun edebiyat için olduğu kadar sinema için de çalışmaları, hatta Robbe-Grillet ve Duras gibi, bizzat kendilerinin film çevirmeleri bu tezi doğrular gözükmektedir. Sonuç itibariyle, bütün bu çabaların sonucunda edebi eserlerin yapısında önemli değişiklikler meydana gelerek günümüzün sinematografik olarak nitelendirebileceğimiz görsel romanları, öyküleri hatta şiirleri oluşmuş ve bunun sonucunda da okuyucu geleneksel konumundan sıyrılarak seyirci koltuğuna geçmek zorunda kalmıştır.The invention of cinema by Lumire Brothers in 1895, had an effect not only on visual arts but on every branch of art, including literature, as well, and caused significant changes both in form and content of these arts. Many of the authors not only wrote articles or screenplays for'cinema, but also tried to film personally behind camera. They were not contented with that and so some of the authors and publishers, in cooperation, tried to find a way of creeting a new kind in which both of the arts intersect. In the consequence of those efforts, literary collections like 'roman-'Cinario', 'romans cinoptiques' emerged, and opened a way through Alain Robbe-Grillet's 'cin-roman' in the forthcoming days. Anyhow, the works of art of the trend of 'Nouveau Roman' of which Robbe-Grillet occurred as the theorist were defined as 'cinematographic nov-els' by some of the critics. The majority of the authors, who are the members of this trend, have works for cinema as well as for literature. Moreover, this thesis seems to be confirmed by the fact that Robbe-Grillet and Marguerite Duras personally made films. In conclusion, consider-able changes have occurred in the construction of the novel in the consequence of those efforts and visual novels of our time which can be described as 'cinematographic' have come into exis-tence and as a result of this, having got out of the traditional situation, the reader has been forced to take up the position of the audience.feinfo:eu-repo/semantics/openAccessEdebiyatLiteratureSinemaCinemaLitterature et cinemaEdebiyat ve sinemaLiterature and cinemaArticle18798