Terakye, GülşenAktürk, Emel2017-08-172017-08-172015Aktürk, E. (2015). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin duygu kontrolü ve yaşam kalitelerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/5818Bu araştırma hemşirelik son sınıf öğrencilerinin duygu kontrol durumlarının ve yaşam kalitelerinin incelenmesine yönelik tanımlayıcı/ilişki arayıcı türde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ordu Üniversitesi ve On dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem seçme yöntemine gidilmemiş evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Verilerin toplanmasında sosyo demografik, eğitim ve sağlık özelliklerini sorgulayan anket formu, duygu kontrol durumunu değerlendirmeye yönelik Courtauld Duygu Kontrol Ölçeği (CDKÖ) ve yaşam kalitesi puanlarını ölçmek için Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği Kısa Formu (WHOQOL-BRIEF-TR) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; normal dağılış varsayımlarını sağlayan verilerde One Way ANOVA testi ve sonrasında çoklu karşılaştırma için varyanslar homojen olduğundan Tukey testi kullanılmıştır. Normal dağılış varsayımlarını sağlamayan verilerde Mann Whitney U testi (MW-U), Kruskal Wallis (KW) testi kullanılmıştır. Değişkenler arasında ilişki olup olmadığı Spearman korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel anlamlılık için p değeri <0,05 olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin CDKÖ ortalama puanı (45,81±9,02), öğrencilerin duygularını çoğu zaman bilinçli olarak bastırma eğiliminde olduklarını ve ifade etmekten çekindiklerini düşündürmektedir. Öğrencilerin bedensel alan puan ortalamasının en yüksek; çevre alanı puan ortalamasının en düşük olduğu belirlenmiştir. Duygu kontrolünü etkileyen sosyo demografik özellikler; cinsiyet, barınma, duygu kontrolü/yaşam kalitesi konusunda eğitim alma durumudur. Ruhsal alanı etkileyen değişkenler; algılanan aile ekonomik durumu, gelecekten beklenti, algılanan akademik başarı durumu, algılanan sağlık durumudur. Bedensel alanı etkileyen değişkenler; gelecekten beklenti, algılanan sosyal ilişki durumu, algılanan sağlık durumudur. Sosyal ilişkiler alanı etkileyen değişkenler; cinsiyet, gelecekten beklenti, algılanan sosyal ilişki durumudur. Çevre alanını etkileyen değişkenler; cinsiyet, algılanan aile ekonomik durumu, gelecekten beklenti, algılanan akademik başarı durumu, sosyal güvence durumu, algılanan sosyal ilişki durumu, algılanan sağlık durumudur. Sosyal ilişkiler puanı yüksek olan öğrencilerin, çevre-tr alanı yüksek olan öğrencilerin (sosyal ilişkiler ve çevre alanında yaşam kalitesi iyi olan öğrencilerin) mutsuzluk, kaygı dahil duygularını ifade edebildikleri, duygularını bilinçli olarak bastırma eğiliminde olmadıkları saptanmıştır. Ruhsal alan puan ortalaması yüksek olan öğrencilerin (pozitif düşünceleri olan, kendine güveni olan, beden imajı iyi olan) kaygılarını kontrol edebildikleri, duygularını bilinçli olarak bastırma eğiliminde olmadıkları saptanmıştır. Hemşirelik eğitici ve yöneticilerine yönelik öğrencilerin yaşam kalitesi ve duygu kontrolü konularında desteklemeleri önerilerinde bulunulmuştur.This descriptive/correlational study examines the quality of life and emotion control of the senior nursing students. The sample group of the study consisted of senior nursing students of health schools of Ordu University and Ondokuz Mayıs University. Sample selection method was not used and it was tried to reach the whole of the population. A questionnaire asking socio-demographic, education and health characteristics, the Courtauld Emotional Control Scale (CECS) for evaluation of the status of the emotional control, and World Health Organization Quality of Life Scale Brief Form (WHOQOL-BREF-TR) for measurement of scores of life quality were used to collect the data. In the data assessment, One Way ANOVA test was used for the data providing normal distribution assumptions and Tukey test was used for multiple comparisons since variances were homogenous. For the data not providing normal distribution assumptions, Mann Whitney U test (MW-U) and Kruskal Wallis (KW) test were used. Spearman correlation analysis was assessed whether there is no correlation between variables or not. P value was accepted as <0.05 for statistical significance. CECS mean score of students (45.81±9.02) showed that students mostly had a tendency to suppress and abstained to express their emotions consciously. It was determined that while mean score of physical domain of students was the highest, mean score of environment domain was the lowest. Socio-demographic characteristics affecting the emotional control were gender, housing, and status of receiving education on emotional control/ life quality. Variables affecting psychological domain were perceived economic status of family, expectation about the future, academic success perceived, and perceived state of health. Variables affecting physical domain were expectation about the future, academic success perceived, and perceived state of health. Variables affecting social relations domain were gender, expectation about the future, and status of social relation perceived. Variables affecting environmental domain were gender, perceived economic status of family, expectation about the future, academic success perceived, status of social security, perceived state of social relation perceived, and perceived state of health. Students with higher score of social relations and students with higher environmental-tr domain (students having good life quality in social relations and environmental domain) could express emotions including unhappiness and anxiety and did not have a tendency to suppress consciously their emotions. It was determined that students with higher mean score of psychological domain (having positive thoughts, self-confidence, and good body image) could control their anxieties and did not have a tendency to suppress consciously their emotions. It is recommended to support nursing instructors and directors concerning life quality and emotional control.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuyguEmotionDuygu hayatıAffectHemşirelerNursesHemşirelikNursingHemşirelik araştırmalarıNursing researchYaşam kalitesiLife qualityHemşirelik son sınıf öğrencilerinin duygu kontrolü ve yaşam kalitelerinin incelenmesiExamination of emotional control and life qualities of senior nursing studentsMaster Thesis