Botsalı, Fatih MehmetÇakan, Abdullah2014-12-092014-12-092013-07-29Çakan, A. (2013). Karayolu taşıtları süspansiyon sisteminde aktif titreşim kontrolü. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/909Taşıt dinamiği alanındaki araştırmacıların en çok ilgisini çeken konuların başında araç sürüş konforunun ve sürüş güvenliğinin sağlanması gelmektedir. Bu çalışmada, karayolu taşıtlarının sürüş konforunun ve güvenliğinin iyileştirilmesi amacına yönelik olarak yol yüzeyindeki düzgünsüzlüklerin yol açtığı araç titreşimlerinin aktif kontrolü için lineer eyleyicilerin kullanıldığı bir yöntem sunulmuştur. Çeyrek araç modeli olarak ele alınan sisteme ait matematiksel model Newton yasaları ve Lagrange Hareket Denklemi kullanılarak elde edilmiştir. Sisteme ait transfer fonksiyonları ve durum-uzay modeli elde edildikten sonra sistemin frekans cevabı, kök yer eğrisi ve Routh dizisi elde edilerek sistemin kararlılığı irdelenmiştir. Taşıt titreşimlerinin aktif titreşim kontrolünde kullanmak üzere PID ve Yapay Sinir Ağı Tabanlı Bulanık Mantık Kontrol (YSABM) tabanlı iki farklı kontrolcü tasarlanmıştır. Matlab/Simulink ve ADAMS yazılımları kullanılarak yapılan simülasyonlarda tasarlanan kontrolcülerin performansı incelenmiştir. Tasarlanan kontrolcülerin farklı yol düzgünsüzlüğü fonksiyonları kullanılması durumundaki performansı, maksimum aşma, yerleşme zamanı, kalıcı durum hatası, yükselme zamanı gibi performans kriterlerinin sağlanma durumu esas alınarak karşılaştırılmış, tasarlanan kontrolcülerin kullanılabilirliği irdelenmiştir. Çalışma kapsamında, Matlab/Simulink ve ADAMS yazılımlarından elde edilen simülasyon sonuçları karşılaştırılarak bu yazılımların kullanılabilirliği de değerlendirilmiştir.Vehicle comfort and driving safety are interesting topics for researchers among many issues in vehicle dynamics area. In this study, a method for active vibration control of vehicle vibrations caused by road profile by utilizing a linear actuator in order to improve drive comfort and safety is proposed. The system is assumed as a 2 degrees of freedom quarter car suspension model. Equations of motion of the system are derived by utilizing Newton laws and Lagrange?s Equation of Motion. After obtaining transfer functions and state-space representation of the system, the stability of the system is investigated by obtaining frequency response and root locus plots and Routh array of the system. A PID and an Artificial Neural Network Based Fuzzy Logic (ANNFL) controllers are designed for active control of vehicle vibrations. Performance of the designed controllers were investigated by conducting simulations using Matlab/Simulink and ADAMS software. Performance of the designed controllers are determined and compared with each other by using six different road profile functions. by comparing the obtained simulation results usability of Matlab/Simulink and ADAMS software in active vibration control of a quarter vehicle model is also evaluated.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKararlılıkStabilityAraç süspansiyon sistemiTaşıt titreşimiAktif titreşim kontrolüKontrolcü tasarımıDoğrusal eyleyiciPID kontrolBulanık mantık tabanlı kontrolYapay sinir ağlarıVehicle suspension systemVehicle vibrationsActive vibration controlController designLinear actuatorPID controlFuzzy logic based controlArtificial neural networksKarayolu taşıtları süspansiyon sisteminde aktif titreşim kontrolüActive vibration control in road vehicle suspension systemMaster Thesis