Deymeci, OrhanÖztürk, Özden TepeköylüGöde, Osman2023-03-092023-03-092020Deymeci, O., Öztürk, Ö. T., Göde, O., (2020). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN DERS DIŞI ETKİNLİKLERE KATILIM DURUMLARINA GÖRE İLETİŞİMCİ BİÇİMLERİNİN İNCELENMESİ. Jurnal of Selcuk Communication, 13, (1), 71-90. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/9406132148-2942https://hdl.handle.net/20.500.12395/45659Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin iletişimci biçimlerini, ders dışı etkinlik çalışmalarına katılım durumlarına göre incelemektir. Ayrıca araştırmada cinsiyet faktörüne göre de fark olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Denizli il merkezinde 593 ( yaş=16.25±1.15) lise öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Lise öğrencilerinin iletişimci biçimlerini belirlemek için Norton (1983) tarafından geliştirilen, Dursun ve Aydın (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan “İletişimci Biçimleri Ölçeği”, kişisel bilgileri ve araştırmanın bağımsız değişkenlerine ilişkin verileri toplamak için ise araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde iki yönlü varyans analizi ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Çalışmada; lise öğrencilerinin ders dışı etkinliklere katılım durumları incelendiğinde; beden eğitimi ve spor çalışmaları ve diğer çalışmalara katılan (izcilik, halk oyunları ve güzel sanatlar) öğrencilerin iletişimci biçimleri ile hiçbir ders dışı etkinliğe katılmayan lise öğrencilerinin iletişimci biçimleri arasında farklılıklar görülmüştür. Ders dışı etkinliklere katılan öğrencilerin hiçbir ders dışı etkinliğe katılmayan öğrencilere göre etki bırakan, ilgili, dramatize eden ve açık iletişimci biçimlerini daha çok kullandıkları belirlenmiştir. Cinsiyet faktörüne göre incelendiğinde kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre daha fazla ilgili, sözsüz iletişim kuran ve baskın iletişimci biçimlerini kullandıkları, erkek öğrencilerin ise kız öğrencilere göre daha çok iletişimci imajı ve tartışmacı iletişimci biçimi faktörlerini kullandıkları gözlemlenmiştir. Sonuç olarak; ders dışı etkinliklere katılan öğrencilerin katılmayanlara göre iletişimci biçimlerinde etkili iletişime yönelik faktörleri benimsedikleri ve olumsuz olanları daha az kullandıkları söylenebilmektedir.The purpose of this study is to analyze communicator styles of high school students in terms of their participation in extracurricular activities. Furthermore, whether there is a difference in terms of gender factor is tried to be determined in the study. The research study was done with the attendance of 593 ( age=16.25±1.15) high school students in the city center of Denizli in 2017-2018 academic year. In the study, ‘’Scale of Communication Styles’’ developed by Norton (1983), also adopted to Turkish by Dursun and Aydın (2011) to determine communicator styles of high school students and ‘’Personal Information Form’’ prepared by the researchers to collect data about personal information and independent variables, were used. In the analyses of data, two-way ANOVA and confirmatory factor analysis were used. When the situation of high school students’ participation in extracurricular activities was investigated, it was seen that there were differences between communicator styles of students participating in physical education and sports activities, as well as the students participating in other activities (scouting, folk dances, and fine arts) and communicator styles of students not participating in extracurricular activities. It was seen that the students participating in extracurricular activities used impression leaving, attentive, dramatic, open communicator styles more than the students not participating in extracurricular activities. When the communicator styles were investigated in terms of gender factor, the girls used much more attentive, animated and dominant communicator styles than the boys, and the boys used more argumentative and communicator image factors than the girls. As a result, it can be said that the students participating in extracurricular activities adopt effective communication oriented factors for their communicator styles more than the student not participating in extracurricular activities and they use less negative communicator styles than the ones not participating in extracurricular activitiestrinfo:eu-repo/semantics/openAccessLise öğrencileriders dışı etkinlikleriletişimci biçimleriiletişimHigh school studentsextracurricular activitiescommunicator stylescommunicationLİSE ÖĞRENCİLERİNİN DERS DIŞI ETKİNLİKLERE KATILIM DURUMLARINA GÖRE İLETİŞİMCİ BİÇİMLERİNİN İNCELENMESİANALYZING COMMUNICATOR STYLE OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN TERMS OF THEIR ATTENDANCE AT EXTRACURRICULAR ACTIVITIESArticle1317190