Sünbül, Ali MuratÇiftçi, Sabahattin2018-01-222018-01-222006Çiftçi, S. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış doktora tezi, Konya.https://hdl.handle.net/20.500.12395/7992Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin, akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine, öğrenilenlerin kalıcılığına ve tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma 2004-2005 öğretim yılının birinci yarıyılında Meram Sare Özkaşıkçı İlköğretim Okulunda toplam 41 öğrenci ve birbirlerine denk iki sınıf üzerinde yürütülmüştür. Birbirlerine denklikleri Sosyal Bilgiler dersi 1. ünitesi sonunda uygulanan yazılı sınavdan aldıkları notlara ve okuldaki öğretmenlerle yapılan görüşmelerden elde edilen bilgiler neticesinde belirlenmiştir. Bu sınıflar deney ve kontrol grupları olmak üzere atanmıştır. Deney grubundaki öğrenciler Sosyal Bilgiler dersini proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile işlerken kontrol grubundaki öğrenciler ise geleneksel yaklaşımlarla işlemişlerdir. Araştırmada öğrencilere, akademik risk alma ölçeği, problem çözme ölçeği, erişi testi ve Sosyal Bilgiler tutum ölçeği uygulanmıştır. Ölçekler öğrencilere çalışmadan önce ön-test, çalışmadan sonra da son-test olarak uygulanmıştır. Araştırmadan 14 hafta sonrada erişi testi, öğrencilere kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde t testi kullanılmıştır. Araştırma sonunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel 1. yaklaşımın uygulandığı kontrol grubunun ön test ve son test sonuçlarına göre öğrencilerin akademik risk alma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel 2. yaklaşımın uygulandığı kontrol grubunun ön test ve son test sonuçlarına göre öğrencilerin problem çözme becerileri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel 3. yaklaşımın uygulandığı kontrol grubu arasında öğrencilerin erişilerini ölçmek için yapılan erişi testi ön testinden elde edilen puanlara göre iki grup arasında uygulama öncesi anlamlı bir fark bulunamamıştır. Erişi testi, son testinden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin erişilerinde deney grubu lehine anlamlı bir fark elde edilmiştir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel 4. yaklaşımın uygulandığı kontrol grubu arasında öğrencilerin kalıcılık düzeylerini ölçmek için yapılan test sonucunda deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel 5. yaklaşımın uygulandığı kontrol grubunun ön test ve son test sonuçlarına göre öğrencilerin sosyal bilgiler dersine karşı olan tutumları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır.The purpose of this study is to examine the effect of Project-based Learning to the student?s level of taking academic risk, ability of problem solving, student achievement, retention of learned things and attitude of the students for teaching social studies in sixth class at primary school. This study has been conducted with totally 41 students in two classes equivalent to each other in the first term of 2004-2005 academic year in Meram Sare Ozkasıkcı Primary School. Their equality is determined by the teachers? views and the students? points, taken from the examinations at the end of the first unit for Social studies course. These classes are divided into two groups: Control and experimental group. While students in experimental group learn Social studies course with Project-based Learning, control group learns the social studies lesson with traditional method. Academic risk taking level, problem solving ability, student achievement test and Social studies course are applied to the students during the study. Scales are applied to the students before the practice as a pre test and after the practice as a post test. After fourteen weeks the achievement test has been applied to the students as retention test. For analyzing the data, t test has been used. At the end of the study these findings are obtained: 1. According to the pre-test and post-test results of control group, to whom traditional approach is applied and experimental group, to whom Project-based Learning is applied, there isn?t a significant difference between students? academic risk taking level. 2. According to the pre and post test results of control group, to whom traditional approach is applied and experimental group, to whom Project-based Learning is applied, there isn?t a significant difference between students? problem solving abilities. 3. According to the points obtained from pre-achievement test which is applied in order to measure achievements of the students, to whom Project-based Learning is applied and to whom traditional approach is applied, there isn?t a significant difference between these two groups before the practice. According to the findings of the student achievement post-test, there is a significant difference in students? achievement in favor of the experimental group. 4. According to test results applied to measure the students? retention level, between the experimental group to Project-based Learning is applied and control group, to whom traditional approach is applied, there is a significant difference in the students retention level in favor of the experimental group. 5. According to the pre-test and post-test results of control group, to whom traditional approach is applied and experimental group, to whom Project-based Learning is applied, there isn?t a significant difference between students? attitudes to the Social studies course.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSosyal bilgiler dersiSocial studies lessonProje tabanlı öğrenmeProject-based learningRisk almaTaking riskProblem çözme becerisiProblem solving abilitySosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine, kalıcılığa ve tutumlarına etkisiThe Effect of project-based learning to the student`s level of taking academic risk, ability of problem solving, student achievement, retention of learned things and attitude of the students forteaching social studiesDoctoral Thesis