Yazar "Öztürk, Serdar" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Erken cumhuriyet yıllarında sinema konusunda başarısız kalmış iki girişim: çekilemeyen iki propaganda filmi (1939) ve İbret Yerleri Projesi (1923)(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2004) Öztürk, SerdarBu makalede, Türk sinema tarihi literatürü açısından iki önemli girişimden bahsedilecektir. İlk proje iki propaganda filminin çekilmesi, ikincisi ise içerisinde filmlerin seyredilebileceği “ibret yerleri” kurulması hakkındadır. Projeler, hayata geçirilememelerine rağmen, siyasal iktidarın sinemaya bakışını temsil etmesi açısından önemlidirler.Öğe Muhalif bir gazete: "Mücadele" (1931)(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2005) Öztürk, SerdarBu makalede, 1931 yılında tek sayı çıkıp toplatılan Mücadele gazetesi konu edilmektedir. Gazetenin özelliği içeriğinin ve gazeteyi yayınlayanların muhalif kimliğinden kaynaklanmaktadır. Gazete, gerek içerik gerek yayınların kimlikleri açısından değerlendirildiğinde kapatılan Yarın’ın devamı niteliğinde görülmüştür. Yarın’ı çıkaran öncü kadro, Mücadele örneğinde perde gerisinde yer alarak muhalif yayıncılık faaliyetlerini sürdürmek istemiştir. Buna karşın 1931 yılında kabul edilen Basın Yasası, onlara bu olanağı vermemiştir.Öğe Türk sinema tarihinin altpolitikası (1896-1923)(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2013) Öztürk, SerdarTürk sinema tarihine ilişkin belgeleri yorumlama genellikle üstten tarih yaklaşımıyla yapılmaktadır. Oysa toplumsal alan dinamik ve hareketlidir. Bazı sosyal bilimcilerin altpolitika olarak nitelendirdiği bu alan, yukarıda üretilen kararların her zaman karşılığını bulmayacağını anlatır. Sıradan insan, çeşitli taktik ve stratejilerle yukarıda alınan ve uygulanmak istenen kuralları işlevsiz hale getirebilir. Osmanlı İmparatorluğu’na sinemanın geldiği 1896 yılı göz önüne alındığında sinemayla ilgili kontrol içerikli kuralları işlevsizleştirecek başka faktörler de vardır. Altyapısal yetersizlikler, dış güçlerin Osmanlı İmparatorluğu’ndaki nüfuzu ve yerel iktidarların merkez karşısında güçlenmesi bu faktörler arasındadır. Bu koşullarda sinema filmleri ve gösterimlerinin siyasal iktidarın kodları ötesinde tarih sayfalarında yer alması kolaylaşır. Bu makale, yeni belgelerin ışığında, Osmanlı İmparatorluğu’nda sinema tarihinin altpolitikasını incelemektedir. Bu tarihsel çalışmadan elde edilen bulgular yorumlandığında Osmanlı ülkesinde altyapısal yetersizliklerden ve geniş toplum kesimlerinin taktiklerinden kaynaklanan nedenler dolayısıyla incelenen dönemde sansür ve denetime dair üstpolitik uygulamaların yeterince hayata geçirilemediği görülmektedir.