Selçuk Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@Selçuk, Selçuk Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.




 

Güncel Gönderiler

Öğe
Sanal gerçeklik tabanlı öğrenme aracının hemşirelik öğrencilerinin toraks ve akciğer fiziksel muayene bilgi ve becerilerine etkisi: Tek kör paralel grup randomize kontrollü çalışma protokolü
(Selçuk Üniversitesi, 30.12.2024) Yılmaz, Aslı; Çalışkan, Nurcan
Amaç: Araştırma, sanal gerçeklik (SG) tabanlı toraks ve akciğer fiziksel muayene öğrenme aracının hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve becerilerine etkisini değerlendirmek amacıyla tasarlanmıştır. Yöntem: Çalışma; tek kör, ön test-son test, kontrol gruplu, paralel grup randomize kontrollü bir araştırma olarak planlanmıştır. Araştırma, SPIRIT 2013’e göre hazırlanmış ve NCT06536361 numarası ile clinicalTrials.gov adresine kayıt edilmiştir. Araştırmaya, bir devlet üniversitesinin hemşirelik fakültesinde “Sağlığın Değerlendirmesi” dersini alan ve araştırma kriterlerini karşılayan, cinsiyet ve ders başarı puanlarına göre tabakalandırılarak randomize edilmiş 40 deney ve 40 kontrol grubundan oluşan, 80 öğrenci dahil edilmiştir. Veriler; “Tanıtıcı Özelikler Formu”, “Toraks ve Akciğer Fiziksel Muayene Bilgi Testi”, “Toraks ve Akciğer Fiziksel Muayene Beceri Kontrol Formu” ve “Öğrenci Görüş Formu” kullanılarak toplanmıştır. Uygulama öncesi tüm öğrencilere teorik ve beceri eğitimi verilerek, demonstrasyon videoları izletilmiştir. Araştırmanın hazırlık aşaması tamamlandığında, öğrencilere konu tekrarı yapmaları için ön okuma materyalleri ve demonstrasyon videoları gönderilmiştir. Konu tekrarından yedi gün sonra öğrencilerin ilk bilgi ve ilk beceri ölçümleri yapılmıştır. İlk ölçümlerden yedi gün sonra deney grubu öğrencilerine sanal gerçeklik tabanlı öğrenme aracını ile kontrol grubu öğrencilerine ise geleneksel eğitim yöntemi kullanılarak eğitim verilmiştir. Uygulamadan yedi gün sonra tüm öğrencilerin son bilgi ve son beceri ölçümleri yapılmış ve deney grubu öğrencilerinin öğrenme aracı hakkında görüşleri “Öğrenci Görüş Formu” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, parametrik ve/veya non parametrik testler, tekrarlı ölçümlerde varyans analizi kullanılacaktır. Sonuç: Araştırmanın tamamlanmasıyla, sanal gerçeklik teknolojisinin hemşirelik eğitimindeki rolüne dair farkındalığın artması beklenmektedir. Araştırma ile sanal gerçeklik tabanlı öğrenme aracının geleneksel eğitime entegrasyonuna dair bir örnek teşkil ederek literatüre katkı sağlaması öngörülmektedir.
Öğe
COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelerde tükenmişlik, işe bağlılık ve işten ayrılma niyeti: Türkiye'de pandeminin ikinci yılında kesitsel bir çalışma
(Selçuk Üniversitesi, 30.12.2024) Sarıkaya, Şefika Dilek
Amaç: Araştırmanın amacı, COVID-19 pandemisinin ikinci yılı sonunda hemşirelerde tükenmişlik, mesleğe bağlılık ve işten ayrılma niyeti düzeyleri ile tükenmişlik, mesleğe bağlılık ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tiptedir. Araştırma Nisan-Mayıs 2022 tarihleri arasında bir pandemi hastanesinde yapılmıştır. Örneklemi 241 hemşire oluşturmuştur. Veriler Anket Formu, Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MTÖ), Hemşirelikte Mesleğe Bağlılık Ölçeği (HMBÖ) ve İşten Ayrılma Niyeti Ölçeği (İANÖ) ile toplanmıştır. Hemşirelerin tanıtıcı özelliklerinin ve ölçeklerden elde edilen puanların analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. MTÖ, HMBÖ ve İANÖ arasındaki ilişki spearman korelasyon testi ile, anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Bulgular: HMBÖ toplam puanı ile İANÖ toplam puanı arasında negatif yönlü çok zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı MTÖ ile HMBÖ toplam puanı arasında negatif yönlü zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olmayan, MTÖ ile İANÖ toplam puanı arasında pozitif yönlü çok zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir ilişki belirlenmiştir. Sonuç: Araştırmada işe bağlılık artıkça işten ayrılma niyetinin azaldığı, tükenmişlik azaldıkça işe bağlılığın arttığı, tükenmişlik azaldıkça işten ayrılma niyetinin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. COVID-19 pandemisinde ön saflarda yer alan hemşireler üzerinde halen devam eden tükenmişlik ile işten ayrılma niyetlerine neden olan risk faktörlerinin ve mesleğe bağlılığı etkileyen faktörlerin belirlenip bu faktörlerin kötü etkilerini azaltmak için hemşirelik hizmetleri yönetimlerinin uygulanabilir çözümler geliştirmeleri önerilebilir.
Öğe
Yeni mezun hemşirelerin işe hazır oluşlukları ile bakım davranışları arasındaki ilişki
(Selçuk Üniversitesi, 29.08.2024) Çatak, Tuba; Coşkun, Filiz
Amaç: Araştırma, yeni mezun hemşirelerin işe hazır oluşlukları ile bakım davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı bu araştırma İstanbul’daki yataklı tedavi kurumlarında görev yapan 245 yeni mezun hemşire ile gerçekleştirildi. Araştırma verileri kartopu örnekleme yöntemi ile çevrimiçi ulaşılan hemşirelerden Aralık 2022-Şubat 2023 tarihleri arasında toplandı. Verilerin toplanmasında ‘‘Tanıtıcı Bilgi Formu’’, “Yeni Mezun Hemşirelerde İşe Hazır Olma Ölçeği” ve ‘‘Bakım Davranışları Ölçeği-24’’ kullanıldı. Veriler SPSS 26 paket programında, tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, Kruskall Wallis testi, tek yönlü varyans analizi ve Sperman Brown Korelasyon kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: Katılımcıların Yeni Mezun Hemşirelerde İşe Hazır Olma Ölçeği puan ortalaması 7,44±0,72; Bakım Davranışları Ölçeği-24 puan ortalaması ise 5,31±0,48’dir. Yeni Mezun Hemşirelerde İşe Hazır Olma Ölçeği ile Bakım Davranışları Ölçeği-24 toplam puanları arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişki saptandı (r=0,497; p<0,05). Sonuç: Yeni mezun hemşirelerin, işe hazır oluşlukları ile bakım davranışları algılarının yüksek düzeyde olduğu ve işe hazır olma durumları arttıkça bakım davranışlarının da iyileşme eğiliminde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğe
Mary's journey: A feminist and Jungian analysis of Mary Wollstonecraft's Mary: A fiction
(Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Baş, Dilara Sena; Mete, Barış
This study analyses Mary Wollstonecraft's novel Mary: A Fiction, published in 1788, through the lenses of feminist theories and analytical psychology. Known for her pioneering feminist philosophy work, A Vindication of the Rights of Woman, Wollstonecraft's novel is examined through the lens of Carl Gustav Jung, the Swiss psychiatrist and psychoanalyst known for his concepts of individuation and archetype. This analysis aims to explore the intricate web and representation of the protagonist Mary's subjectivity and psychological development. The study also integrates insights from Maureen Murdock, an American psychotherapist and author of The Heroine's Journey: Woman's Quest for Wholeness, which focuses on women's journey towards wholeness. The journey of the heroine, Mary, is analysed from both feminist and Jungian perspectives, highlighting her attempt to reconcile her inner feminine and masculine traits, and emphasizing the heroine's journey from a feminist viewpoint. The fictional nature of Wollstonecraft's work and the attributes assigned to the protagonist are examined. Additionally, the study draws parallels between the ideas of Mary Wollstonecraft and Carl Gustav Jung, particularly through the analysis of the anima and animus archetypes. Expanding on Wollstonecraft's feminist work, A Vindication of the Rights of Woman, it discusses Jung's concept of femininity alongside Wollstonecraft's thoughts. It is highlighted that Mary Wollstonecraft, as one of the pioneers of feminist theory, examined concepts such as archetypes, analytical psychology, anima representing the feminine qualities within men, animus representing the masculine qualities within women, and the heroine's journey in her fictional work without explicitly naming them. The protagonist, examined through Jungian psychology, is argued to play a significant role in dismantling patriarchal systems, advancing the quest for women's equality, and combating misogyny.
Öğe
Turist rehberlerinin mesleki yeterliliklerinin tur memnuniyeti üzerine etkisinde turist rehberleri ile uyumun aracılık rolü: İstanbul ili araştırması
(Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Gün, Aykut; Ateş, Alper
Turizm sistemi içerisinde turist rehberleri, turist deneyimlerini yönetme, yönlendirme ve düzenleme, destinasyon imajını geliştirme, sorumlu turizm hedeflerinin uygulanmasına yardımcı olma, misafirlere sunduğu ve yorumladıkları şeyler ile destinasyonu ilgi çekici kılma, yerel kültürü tanıtma, misafirleri yerel etkinliklere katılmasını sağlama, bilgi verme gibi çeşitli birçok görevi üstlenen ziyaretçiler ile destinasyon arasında bir köprü oluşturmada önemli rol oynayan "temsilci" veya "elçi" olarak hareket etmektedir. Günümüzde turist rehberleri, destinasyonların turizm sektöründe gerek ekonomik gerek sosyal gerekse tanıtılması ve gelişmesi açısından başarılı olmasını etkileyen en önemli faktörlerden biri durumundadır. Tez çalışmasının konusunu turist rehberleri oluşturmaktadır. Tez çalışmasının amacı ise, turist rehberlerinin mesleki yeterliliklerinin, turist rehberi ve tur memnuniyeti üzerine etkisinde ziyaretçi-turist rehberi uyumunun aracılık etkisinin ölçümlenmesi oluşturmaktadır. Amaç doğrultusunda araştırma nicel bir uygulama olarak tasarlanmış ve araştırma tekniği olarak anket tekniği kullanılmıştır. Anket formları İstanbul'a turlarla gelen misafirlere gerek yüz yüze gerekse çevrimiçi ortamda uygulanarak veriler elde edilmiştir. Hatalı ve eksik doldurulan anket formları haricinde toplamda 808 adet anket formundan elde edilen verilerle analizler yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda oluşturulan ölçeğin geçerliliği, güvenirliği ve hipotezleri test etmek amacıyla yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların demografik özellikleri ve tura katılımına ilişkin frekans dağılımları da incelenmiştir. Araştırmada sonuç olarak, turist rehberlerinin mesleki yeterliliklerinin, turist rehberi ve tur memnuniyeti üzerine etkisinde ziyaretçi-turist rehberi uyumunun aracılık etkisi tespit edilmiştir. Test edilen hipotezlerin tamamı kabul edilmiştir. Elde edilen bulgular ve sonuçlar literatürdeki benzer çalışmalarla karşılaştırılarak yorumlanmış ve öneriler oluşturulmuştur.