Yazar "Abudureyimu, Huerxida" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ana okul ve İlkokul Düzeyinde Yabancı Dil Eğitimi Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma: Kaşgar Örneği(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Abudureyimu, Huerxida; Atay, MahmutÇok kültürlü devlet ve toplumlarda yönetici sınıfın toplum inşası sürecinde verdiği bazı karar ve uygulamalarında, ülkede bulunan azınlıkların bazı özelliklerini göz ardı edilmektedir. Toplumların değer ve kültüründe önemli yere sahip olan faktörlerin belli hedefler çerçevesinde işlevini kaybetmesi sonucu toplumlarda yaşatış olan kimlik kaygıları, toplumsal değişim sürecinde beklenmeyen çatışmaların çıkmasına neden olmaktadır. Bilindiği üzere dil bir toplum kültürünün en temel ögesidir ve aktarıcısıdır. Milletlerinin gelenek, yaşam durumlarının kısacası tarihinin taşıyıcısıdır. Bu yüzden milletler kendi dillerinin sağlam tutulması, korunması ve daima kılınmasına önem vermektedir. Çin Halk Cumhuriyetinin kuruşundan 2016 yılına kadar olan 70 senelik Çin tarzı sosyalist devlet inşasında, Han kültürü merkezli çok kültürlü Çin ulusu (Zhong hua min zu/ 中华民族) planlamasında, azınlıklar eğitimi her zaman eğitim politikası, yönetim sistemi, öğretim planı, sosyal medya propagandası ve yayın organizasyonu desteği ile tek merkezli sosyalist düşünce sistemini oturtmaya çalıştırılmıştır. ÇHC yönetiminde olan azınlık kimliğindeki toplumların 1949’dan sonraki tarihine bakıldığında, çoğunun sadece isim olarak milli kimliğini taşıdığını, genellikle Han kültürüne asimile olduğunu görebiliriz. Bu araştırmada, öncelikle çok kültürlü çok uluslu devletlerin moderin okul eğitiminde sıkça tartışılan temel eğitim aşamasındaki çift dilli eğitim hakkında kavramsal ve kuramsal açıklama verilmiştir. Daha sonra ÇHC Sincan Uygur Özerk Bölgesi azınlıklar okul eğitimindeki Çince öğretiminin 1949’dan 2016’ya kadar olan tarihi açıklanmaya çalışılmıştır. Kaşgar P kasabasında gerçekleşen saha araştırması verileriyle Uygurların mevcut ÇDE’e olan anlayışı ve tepkisi analize edilmiştir. Çalışmanın birinci ve ikinci bölümünde araştırmada geçen belli başlıklı kavramların tanımları verilerek sonraki bölümlerin daha iyi anlaşılması sağlanmıştır. Bundan başka, güçlü ÇDE için Kanada, zayıf ÇDE için Amerika öğreneğine değinilmiştir. Üçüncü bölümde, Çin Halk Cumhuriyetindeki toplumsal yapısı en çok karışık olan azınlıklar bölgesi —Sincan Uygur Özerik Bölgesi ÇDE’inin 1949 yılından 2016’a kadar olan tarihi üç dönem ayrılığıyla ÇDE politikası, öğretmenler kadrosu, ders kitap derlemesi ve eğitim değerlendirmesi açısından açıklanmaya çalışılmıştır. Dördüncü bölümde ise, Kaşgar vilayeti P kasabası ÇDE’in mevcut durumu üzerinde yapılan saha araştırma verileriyle, Uygurların bu eğitime olan anlayışı, eğitim durumları hakkında değerlendirmesi ve düşünceleri analize edilmiştir. Yapılan literatür araştırması ve saha araştırması bulgularına bakıldığında, şu an ÇHC’nin SUÖZ’ndeki Uygurlar başta gelmek üzere diğer azınlıklara uygulamakta olduğu ÇDE’in, azınlıkların milli değer ve kimliklerini taşımak, korumak ve tamamlamak konusunda risk yarattığını öğrenmiş bulunmaktayız. Ayrıca, bu eğitimin toplumu sosyal gelişme ve değişimlere zamanında tepki göstere bilen ve kendini ona göre hazırlamasına yardımcı olan, özgür düşünce ve seçme hakkına sahip toplum üyeleri yetiştirme görevinden daha çok devletin azınlıklar üzerindeki siyasi hedeflerini gerçekleştirmek için hizmet etmekte olduğu ön görülmüştür. Aynı zamanda, yapılan tespitler doğrultusunda bir takım öneriler sunulmuştur. Araştırma Uygurların milli eğitiminin ÇDE nedeniyle son zamanlar öğretim kalitesi konusunda sürekli düşüş yaşamakta olduğunu, toplumun bu durumdan çok endişelenerek yönetimden eğitim kalitesinin yükseltilmesi konusunda acil tedbirler almasını beklediği sonucuna ulaşmıştır.