Yazar "Acar, Meryem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Zihinsel ve Fiziksel Engelli Çocuğa Sahip Anne ve Babaların Yaşam Doyumu ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi(Selçuk Üniversitesi, 2009) Acar, Meryem; Akandere, Mehibe; Baştuğ, GülsümBu araştırma zihinsel, fiziksel ve zihinsel - fiziksel engelli çocuğa sahip olan anne-babaların umutsuzluk ve yaşam doyum düzeylerinin belirlenebilmesi amacıyla yapılmıştır. Engelli çocuğa sahip anne-babaların yaşam doyumu ve umutsuzluk düzeyleri; çocuğa ait cinsiyet, yaş, özür grubu ve özel eğitim aldıkları süre ile anne-babalara ait yaş, cinsiyet, eğitim ve gelir durumları gibi değişkenlere göre karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini her üç engel grubundan toplam 300 anne ve baba oluşturmaktadır. Örnekleme alınan anne ve babalara Aile Bilgi Formu ile birlikte, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Yaşam Doyum Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde t testi ve One – Way ANOVA, Tamhane, Ki-kare testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak; zihinsel, fiziksel, zihinsel-fiziksel engelli çocuğa sahip anne- babaların umutsuzluk ve yaşam doyum düzeyleri ile yaş, eğitim, gelir düzeyi, engeli çocuğun cinsiyeti arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Özürlü çocukların eğitim ve tedavilerinin yapılabileceği kurumların yaygınlaştırılması ve erken dönemlerde anne-babalara, aile eğitimi, bireysel danışmanlık hizmetlerinin verilmesinin ailelerin belirsizlik ve yalnızlık duygularını azaltacağı düşünülmektedir.Öğe Zihinsel ve fiziksel özürlü çocuğa sahip anne ve babaların yaşam doyumu ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sağık Bilimleri Enstitüsü, 2009) Acar, Meryem; Üre, Ömer; Akandere, MehibeBu araştırma zihinsel, fiziksel ve zihinsel+fiziksel özürlü çocuğa sahip olan anne-babalaların umutsuzluk düzeylerinin ve yaşam doyumlarının belirlenebilmesi amacıyla planlanmıştır. Özürlü çocuğa sahip anne-babalaların yaşam doyumu ve umutsuzluk düzeyleri; çocuğa ait cinsiyet, yaş, özür grubu ve özel eğitim aldıklan süre ile anne-babalara ait yaş, cinsiyet, eğitim ve gelir durumları gibi değişkenlere göre karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırma; Konya il merkezinde bulunan A.Celalettin Çiltaş özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi ve Konya'da bulunan diğer rehabilitasyon kurumlarına devam eden zihinsel, fiziksel ve zihinsel+fiziksel özürlü çocukların anne-babaları ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini her üç özür grubundan toplam 300 anne ve baba oluşturmaktadır. Örnekleme alınan anne ve babalara Aile Bilgi Formu ile birlikte, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Yaşam Doyum Ölçeği verilerek doldurmaları istenmiştir. Örneklemin Beck Umutsuzluk Ölçeğinden aldıkları puanların çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediği SPSS 16.0 istatistik paket programı kullanılarak bulunmuştur.. Normallik sınamasına göre, parametrik testlerden bağımsız gruplarda t testi ve One ? Way ANOVA testleri kullanılmıştır. Varyans homojenliğine göre ise Post Hoc Multiple Comparisions testlerinden Tamhane testi kullanılmıştır. Ayrıca bazı kategorik değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesinde Ki-kare testi çapraz tablo kullanılarak verilmiştir. Bu çalışmada hata düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre anne baba cinsiyeti, annelerin gelir durumu, annelerin çocuğun özrü bakımından karşılaştırılması, erkek çocuğuna sahip anne ve babalar, anne ve babaların özürlü çocuklarının eğitim süresi bakımından karşılaştırılması, çocuğun kız veya erkek olması ile çocuğun özrü arasındaki ilişki gibi faktörlerin anne babaların yaşam doyumu ve umutsuzluk düzeyleri üzerinde etkili faktörler olarak görülmezken, P>0,05, anne ve babaların yaş grupları bakımından karşılaştırılması, anne babanın eğitim ve gelir durumları, babaların çocuğun özrü bakımından karşılaştırılması, kız çocuğuna sahip anne ve babalar, özürlü çocuğun eğitim süresi ile çocuğun özrü arasındaki ilişki gibi değişkenlerin yaşam doyumu ve umutsuzluk düzeyleri üzerinde etkili olduğu saptanmıştır (p<0,05). Sonuç olarak; Zihinsel, Fiziksel, Zihinsel+Fiziksel özürlü çocuklara sahip olan anne babaların, yaşamış oldukları duyguları anlama ve uyum sürecinde, ihtiyaç duydukları desteklerin sağlanması ve gerekli eğitim planlaması, anne babaların yaşam doyum ve umutsuzluklarını olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir.