Yazar "Aksoy, Melike" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Yenidoğan yoğun bakım ünitesinde prematüre bebeği yatan annelerin aile merkezli bakım ve stres düzeylerinin belirlenmesi(Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024) Aksoy, Melike; Arslan, Fatma TaşBu çalışma, YYBÜ'de prematüre bebekleri bulunan annelerin aile merkezli bakım ve stresin belirlenmesi ve ilişkili faktörlerin ortaya konması amacı ile tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde yapılmıştır. Araştırma, Ankara ilinde bulunan 2 farklı hastaneye bağlı bulunan YYBÜ'de Eylül 2022- Kasım 2023 tarihlerinde yapıldı. Veriler 110 anne ile anne-bebek bilgi formu, YYBÜ- Anne Baba Stres Ölçeği (YYBÜ-ABSÖ) ve Yenidoğan Aile Merkezli Bakım Ölçeği (YAMBÖ) kullanılarak toplandı. Analizlerde ortalama, yüzdelik, frekans gibi tanımlayıcı istatistikler ile bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi ve post hoc kullanıldı. Etki büyüklüğünü hesaplamak için Cohen (d) ve Eta kare (η2) katsayıları kullanıldı. Annelerin %50'si üniversite mezunu, %56,4'ü çalışmıyor ve %71,8'inin sezaryen doğum yaptığı bulundu. Yenidoğanların doğum ağırlığı ortalaması 2231,90± 471,18, gestasyon haftası 34,13± 1,86 ve %46,4'ünün oral olarak beslendiği saptandı. Annelerin aile merkezli bakım ölçeği puan ortalaması 120,25± 19,61 ve stres ölçeği puan ortalaması 116,32± 24,51 bulundu. Annelerin öğrenim düzeyi, yenidoğanların beslenme şekli, gestasyon haftası ve bebeği doğumdan sonra ilk kez görme süresi ile stres puanı arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi (p<0,05). YAMBÖ değerlendirildiğinde; öğrenim düzeyi, aile tipi, gelir düzeyi ve doğum şekli ile anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi (p<0,05). Aile merkezli bakıma yönelik bilgilendirme arttıkça görüntü ve sesler alt boyutuna göre stres düzeyinde azalma belirlendi. Yenidoğan hemşirelerine aile merkezli bakım ve iletişim konularında hizmet içi eğitimlerin düzenli olarak verilmesi, anne ile bebeğin uygun olan koşullarda kısa sürede yan yana getirilmesi, annelerin stresle baş etme yöntemlerinin öğrenilmesi ve desteklenmesi, stresi azaltmaya yönelik kanıta dayalı uygulamaların yapılması önerilir.