Yazar "Ali, Muzamil Eltejani Mohammed" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akıllı şehirler için koordineli adaptif trafik sinyalizasyon kontrolü(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Ali, Muzamil Eltejani Mohammed; Durdu, AkifGeçen yüzyılın başından itibaren araç sayısının her geçen gün artması nedeniyle trafik sinyal kontrol sistemleri ilgi çekmeye başlamıştır. Bu durum, büyük ve kalabalık şehirlerde daha da önem verilen bir konu olmuştur. Nitekim trafik sinyal kontrol sistemleri kullanılmayan modern ve akıllı şehirler düşünülemez. Akıllı şehirler, gelişmiş trafik sinyali kontrol algoritmaları ile etkin ve verimli trafik yönetimi sağlayan akıllı ulaşım sistemleri ile daha da anlamlıdır. Karayolu altyapısının her zaman değiştirilememesi ve araç sayısının her geçen gün artması nedeniyle, ana veya sıkışık yollarda bulunan trafik ışıklı kavşaklarda, genellikle uzun bekleme süresi, seyahat süresinde gecikme ve yakıt tüketimindeki artış gibi sorunlar oluşmaktadır. Trafik sinyal kontrolü, kavşaklardaki araç yoğunluğuna bağlı olarak trafik akışlarını yönetmek amacıyla kullanılan bir tekniktir. Bu tezde, Webster'in optimal döngü uzunluğu formülüyle birleştirilen bulanık mantık, geri basınç ve takviyeli öğrenme yöntemleri kullanılarak akıllı şehirler için koordineli adaptif trafik sinyal kontrolünün tasarımına odaklanılmıştır. Bir anayol ağı için merkezi olmayan koordineli adaptif bulanık mantık ile Webster tabanlı, koordineli geri basınç, döngüsel ve döngüsel olmayan takviyeli öğrenme tabanlı yöntemler önerilmektedir. Önerilen yöntemlerin performansını araştırmak için, gerçek ortam trafiğinin koşullarını taklit etmek üzere SUMO trafik simülatörü kullanılmaktadır. Simülasyon sonuçları, aynı trafik koşulu altında gerçek ve sentetik trafik senaryoları oluşturarak gerçekleştirilmiştir. İzole edilmiş kavşaklardan ve bir anayol ağından elde edilen sonuçlar ayrı ayrı değerlendirilmiştir. İzole edilmiş kavşaklarda ortalama araç gecikmesi, ortalama hız ve ortalama seyahat süresi açısından sabit zamanlı ve bulanık mantık tabanlı trafik kontrol yöntemlerine kıyasla, önerilen yöntemlerin daha iyi performansa sahip olduğu görülmüştür. Anayol ağında önerilen yöntemler, toplam ve ortalama durak sayısı, ortalama bekleme süresi, ortalama seyahat süresi, ortalama seyahat hızı ve toplam kuyruk uzunluğu açısından daha iyi performans göstermişlerdir. Şehirlerde uygulaması bulunan akıllı izole kavşakların koordineli bir şekilde ve gerçek zamanlı olarak kontrol edilmesine yönelik referans niteliğinde bir tez çalışması yapılmıştır.