Yazar "Aras, Sait" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Organik malzeme esaslı hibrit sürtünme kompozitlerinin balata üretiminde kullanılabilirliğinin incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019) Aras, Sait; Tarakçıoğlu, NecmettinBu tez çalışmasında, organik malzemelerin fren balatası malzemesi olarak kullanılabilirliğini incelemek amacıyla önce; barit, kalsit, andız kozalağı tozu (AKT), midye tozu, salyangoz tozu ve yengeç tozu dolgu malzemesi olarak kullanılarak deneme numuneleri üretilmiştir. Üretilen deneme numunelerinin; yoğunluk, sertlik, aşınma oranı ve sürtünme katsayısı sonuçları incelenmiştir. Ardından; balata özelliklerine etki edeceği düşünülen 6 faktör belirlenmiştir. Bu faktörler, presleme süresi 2 seviyeli (10-15dk), elyaf çeşidi 3 seviyeli (cam elyaf-karbon elyaf-bazalt elyaf), presleme sıcaklığı 3 seviyeli (140-160-180°C), presleme basıncı 3 seviyeli (100-150-200 MPa), karıştırma süresi 3 seviyeli (10-15-20dk) ve AKT oranı (%10-%25-%40) 3 seviyeli olmak üzere Taguchi yöntemi kullanılarak L18 ortogonal dizin oluşturulmuştur. Numunelerin üretiminde; bazalt elyaf, cam elyaf ve karbon elyaf olmak üzere 3 çeşit takviye elemanı kullanılmıştır. Barit %50, elyaf %20, fenolik reçine %25 ve kok kömürü tozu %5 oranında katılarak bir içerik oluşturulmuştur. Hazırlanan bu içeriğe AKT, %10, %25 ve %40 oranında katılarak numuneler üretilmiştir. Numunelerin yoğunluk, sertlik, aşınma oranı, sürtünme katsayısı, iç kesme kuvveti ve mukavemeti özellikleri incelenmiştir. Daha sonra Minitab17™ programında varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Yoğunluk ve sertlik için AKT oranının, sürtünme katsayısı, iç kesme kuvveti ve mukavemeti için elyaf çeşidinin, aşınma oranı için presleme basıncının en etkili faktör olduğu bulunmuştur. ANOVA'dan faydalanılarak doğrulama numunelerinin üretilmesine karar verilmiştir. Doğrulama numuneleri için; presleme süresi 15 dk, karıştırma süresi 15 dk, presleme basıncı 100 MPa ve presleme sıcaklığı 160 °C olarak alınmış ve cam elyaf, karbon elyaf ve bazalt elyafa ayrı ayrı AKT %0, %5, %15 ve %20 oranında katılarak doğrulama numuneleri üretilmiştir. Üretilen bu numunelerin, yoğunluk, sertlik, aşınma oranı sürtünme katsayısı, iç kesme kuvveti ve mukavemeti sonuçları incelenmiştir. Doğrulama numunelerine yapılan testler aynı şartlarda ticari ön ve arka fren balatasından alınan numunelerede uygulanmıştır. Doğrulama numunelerinin ve ticari balata numunelerinin test sonuçları birbiri ile kıyaslanmıştır. Çalışma sonunda, üretilen numunelerin sürtünme katsayılarının, ticari balataya göre düşük olduğu görülmüştür. Sertlik, iç kesme kuvveti ve mukavemeti değerleri, ticari balatanın değerlerinden yüksek, aşınma oranı ise düşük çıkmıştır. AKT'nin belirli bir orana kadar balata içeriği olarak kullanılabileceği tespit edilmiştir.Öğe Yağ asidi metil esteri (YAME) kullanımının dizel motor yakıt sistemi malzemelerine etkisinin araştırılması(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008-06-17) Aras, Sait; Tarakçıoğlu, NecmettinBu çalışmada; halen dizel motorlarda yakıt olarak kullanılan motorinin yerine, yenilenebilir enerji kaynaklarından biyodizelin kullanılması durumunda, dizel motorlardaki enjektörlerde oluşan aşınmaya yaptığı etkiler ile enjektör memesi açılma basıncı, yakıt yoğunluğu ve sistem debisindeki değişimler araştırılmıştır. Araştırmada bir dizel motoruna, elektrik motoru ile hareket verilerek 1000 saat süreyle biyodizel, yakıt sisteminde çevrim yaptırılmıştır. Yapılan bu çalışma sonunda, aşınmadan kaynaklanan enjektör iğnesi çaplarında 0,005-0,008 mm azalma, enjektör iğnesinin ağırlıklarında 0,0004-0,0008 g azalma, enjektör memesi ağırlıklarında 0,0027-0,0064 g azalma, enjektör memesi açılma basıncında 3-5 bar azalma, yakıt debisinde 0,46 ml/s azalma ve yakıt yoğunluğunda 23 g/l artma olduğu gözlemlenmiştir.