Yazar "Arslan, H. Derya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Beş yıllık temel eğitim yapılarının sekiz yıllık temel eğitim sistemine fiziksel adaptasyonunun değerlendirilmesi(Selçuk Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, 2006) Ulusoy, Mine; Arslan, H. DeryaGünümüzde eğitim; değişimlere uyum sağlayabilen, çevresiyle bütünleşebilen bir sistemdir. Çağdaş bilgi toplumunda istenilen düzeyde yer alabilmek için eğitimin gelişmesine gereken önem verilmelidir. Her ülkede ekonomik gelişme ve bunun oluşturduğu toplumsal yapı, temel bir dış etken olarak eğitim sistemini şekillendirmektedir. Ülkemizde de 1997 yılında eğitim alanında büyük bir reform yapılmış, beş yıllık olan zorunlu ilköğretim, üç yıllık ortaokul ile birleştirilerek zorunlu temel eğitim sekiz yıla çıkarılmıştır. Önceleri pilot bölgelerde başlanan sekiz yıllık ilköğretim, 16.08.1998 tarihinde kabul edilen yasa ile ülke genelinde kesintisiz zorunlu hale getirilmiştir. Gündeme gelen bu önemli değişim içerisinde, eğitim programlarının yanı sıra okul yapıları da tekrar ele alınmıştır. Bu bağlamda, mevcut ve yeni yapılacak binalara çözüm önerileri getirilmeye başlanmıştır. Çözümler, mevcut ilkokulların bir takım fiziksel değişikliklerle sekiz yıllık programa adaptasyonu (mekanların elverdiği ölçüde değişiklik yapılması, ek bina veya ek kat ilavesi) ya da yeniden okul mekanları yapımı şeklinde olmaktadır. Araştırma kapsamında yeni sisteme adapte edilmiş mevcut okul binalarından Konya İli Merkez İlçelerinde yer alan ilköğretim okullarından örnekler seçilerek değerlendirmeleri yapılmış, çözüm önerilerinde bulunulmuştur.Öğe Investigation of architect and non-architect participants’ perceptual evaluations on different period mosque facades(Selcuk University Faculty of Architecture, 2018-12-28) Arslan, H. Derya; Yıldırım, Kemal; Gülşeker, EsinIn architecture, perception based studies about building facades have become more popular. In recent studies, mostly residential buildings and business center type of buildings had been selected as target buildings. The lack of study of the perception of the facades of religious structures has created the basic motivation for this work. In the current study, the facade features of (Seljuk period, Ottoman period and Republic period) some important mosques from different periods were evaluated according to the adjective pairs of complexity, preference and impressiveness variables. Also, whether or not the general views of the mosques represent Islamic religion and their level of arousing curiosity were questioned. For this purpose, in the study, a total of 16 mosques were used. The results obtained from the participants as architect and non-architect are given. It is seen that the participant architects show a statistically more negative approach compared to those who are non-architects in the perceptual evaluations of the facades of the mosques for complexity variable. On the other hand, there was no statistically significant difference between the participants' evaluations of preference and impressiveness variables (at p <0.05 level).Öğe Judging Primary School Classroom Spaces Via Artificial Neural Networks Model(2012) Arslan, H. Derya; Ceylan, MuratAn experimental study was conducted with 2nd grade students at primary schools in Turkey as part of an attempt to describe the ideal classroom space for primary education students. In the study, photographs of 20 different primary education classrooms were evaluated by 189 students. The students evaluated the images by means of surveys in which they were asked questions on four concepts: belonging, like (partiality), learning and safety. Reliability analyses of numeric data obtained from student surveys were made and they were subjected to various statistical analyses. In the second part of the study, the students' preferences for the classroom spaces were evaluated by means of Artificial Neural Networks (ANN) method, by using numeric data obtained from the student about concepts as well as the classroom space photos. Numeric data were treated and test procedures were performed to ensure that ANN makes decisions in the name of 2nd grade students. This is the first study in which numeric survey results and photographic characteristics have been used together. The ANN results were very similar to the students' evaluation of the ideal classroom space, particularly in terms of belonging and like (partiality) concepts.Öğe Mekana yönelik algısal farkların ölçülmesinde lens model yaklaşımı: Model açılımı ve kullanım örnekleri(Selçuk Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, 2009) Arslan, H. Derya; Çınar, Kerim; Dinç, Pınar: İnsanların fizyolojik, toplumsal ve psikolojik açılardan rahatsızlık duymadan yaşamlarını sürdürmeleri ve yaptığı işlerde verimli olmalarına yardımcı olan tüm çevresel ve toplumsal koşulların sağlanmasına, mimarlar mekânlar tasarlayarak yardımcı olurlar. Amaca yönelik hizmet vermek için tasarlanan mekânlar, hem fiziksel hem de psikolojik olarak bir takım insan gereksinimlerini karşılarlar. Mekânların kullanıcılar üzerinde bıraktıkları etkilerle mekânda yapılan işin verimi arasında bir ilişki söz konusudur. Bundan dolayı mekânlar tasarlanırken içinde yaşayacak bireyleri nasıl etkileyeceği düşünülmeli ve mekânın kullanım amacına yönelik olumlu katkı sağlayacak fiziksel düzenlemeler dikkate alınarak tasarımlar yapılmalıdır. Bu noktada devreye kullanıcı ihtiyaçları harici isteklerinin öğrenilmesi girmektedir. Günümüzde insan-mekân etkileşimi konusu önemsenmekte ve kullanıcı istekleri doğrultusunda nitelikli mekân düzenlemeleri üzerine çalışmalar yapılmaktadır. Yapılan çalışmalar tek kullanıcı grubuna ilişkin değerlendirmeler üzerine yoğunlaşmaktadır. Lens-Model yöntemi farklı kullanıcı gruplarının aynı mekâna ilişkin değerlendirmelerinin karşılaştırılmasına imkân tanımakta ve mimarlara tasarım sürecine girdi olabilecek bilgiler sağlamaktadır. Ayrıca kullanıcı-mekân, tasarımcı-mekân etkileşimi, tercih birliktelikleri ve farklılıkları ortaya konulabilmektedir. Bu çalışmada mimaride farklı kullanıcı gruplarına hizmet veren mekân ve çevrelerin düzenlemelerinde kullanıcı görüşlerinin alınmasına ve karşılaştırılmasına imkân veren Lens-Model yöntemi kullanılarak yapılan çalışmalar incelenmiş ve Lens-Model yöntemine ilişkin çıkarımlar yapılmıştır. İncelenen çalışmalardan sade ve basit istatistik analiz teknikleri kullanılarak kurgulanan Lens-Modelin yalın, anlaşılır ve kullanışlı olduğu sonucuna varılmıştır.Öğe A new approach on the strengthening of primary school buildings in Turkey: An application of external shear wall(PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2008) Kaltakci, M. Yasar; Arslan, M. Hakan; Yilmaz, Ulku S.; Arslan, H. DeryaConsiderable life and property losses have occurred because of the devastation due to the earthquakes happened in Turkey during the last 10 years. Especially, the damages that occurred on the public buildings were more serious and irrevocable when compared with the damages that took place oil private buildings. In Turkey, primary school buildings constitute a large portion of the public buildings. Unfortunately, these buildings faced with heavy damages during the last earthquakes. The strengthening of existing primary school buildings in accordance with new contract specifications, thereby reducing losses of life and property to a minimum in case of an earthquake, has become one of the important issues on the agenda of the Turkish government. However, the strengthening of the primary school buildings by using the available methods is so difficult, because the strengthening works take a long time, the user of these buildings are obliged to evacuate the buildings and also there occurs extra costs caused by the additional repairs and renovations within the buildings when these methods are used. In this study, a new strengthening type of reinforced concrete buildings namely "external reinforced concrete shear wall" application method is discussed. For this purpose, three typical projects, which have been built commonly, are mentioned. The structural deficiencies observed in these buildings are given. In the experimental stage of this study, all experimental programme is formed in order to evaluate the performance of the external shear wall application. In the experimental schedule, four reinforced concrete test specimens are produced by using the design and detailing data of the considered school buildings. According to these tests, the strengthening and system improvement performed through adding external reinforced concrete shear wall to the reinforced concrete buildings will add improved behaviour, strength and rigidity to the system with its low cost besides the ease of construction and application. Since these buildings are detached and located in a multi-purpose garden, constructed as typical projects and have special architectural layout, developing this method for the existing primary school buildings will be able to be implemented in most of the primary school buildings Without my problems. (C) 2007 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe USE OF PLASTIC MATERIAL FOR PROVIDING THERMAL AND ACOUSTICS COMFORTS IN RESIDENCE CONSTRUCTED WITH RC TUNNEL FORM SYSTEM(CZECH TECHNICAL UNIV PRAGUE, 2013) Arslan, M. Hakan; Arslan, H. DeryaIn this study, structural parameters have been mentioned on reinforced concrete members such as floor and shear wall produced with/without balls, also making some explanation on feasibility of the research and findings discussed in comparative way. Results obtained from experimental studies shows that plastic balls used in reinforced concrete with the suitable position, do not cause to decrease on strength and rigidity but some improvement on thermal and acoustic features has been observed.