Yazar "Aykanat, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir Osmanlı Hukuk Adamı Ilgınlı Şeyhülislam Hasan Fehmi Efendi(Selçuk Üniversitesi, 2018 Nisan) Aykanat, MehmetHasan Fehmi Efendi, Tanzimat sonrasında iki defa şeyhülislamlık yapmış bir hukukçudur. Ilgın’da doğmuş, Konya’da medrese eğitimi almıştır. İlmiye sınıfına girip, bu sınıfın en üst makamı olan şeyhülislamlığa kadar yükselmiştir. Hayatı, dönemin hukuk mesleği, siyasi olayları hakkında bilgiler vermektedir. Hasan Fehmi Efendi, bir ilmiye mensubunun yapabileceği tüm görevleri yapmıştır. Müderris, kadı ve şeyhülislam olarak çalışmıştır. Arşiv belgeleri, ilmiye sınıfına ve hukuk mesleklerine ilişkin eserler, biyografik eserler ve tarih kaynakları konu hakkında bilgiler ihtiva etmektedir. Hasan Fehmi Efendi’nin hayatı, taşradan bir gencin başarı öyküsüdür. Osmanlı Devletinde bir hukukçunun hayatını özetlemektedir. Reform çalışmalarının sebep olduğu siyasi çekişmeleri göstermektedir. Hasan Fehmi Efendi, dönemin şeyhülislamı olarak Darülfünun’un açılışına ve kapanışına, Mecelle’nin hazırlanma sürecine etki etmiştir. Şeyhülislamlık görevi sebebiyle verdiği fetvalar dönemin hayatına ışık tutmaktadır.Öğe Mecelle'de iş akdi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Aykanat, Mehmet; Avcı, Mustafaİş akdi, bireysel iş hukukunun kapsamlı ve önemli bir konusudur. İş akdine ilişkin olarak Osmanlı Hukukunda Mecelle'den önce bir kanunlaştırma bulunmamaktadır. Mecelle'de iş akdine ilişkin olarak, dönemin şartlarına uygun bir kısım düzenlemeler yer almıştır. İş ilişkileri İslam Hukukunda icare akdi başlığı altında düzenlenmiştir. Mecelle'de iş akdinin karşılığı icare-i âdemi akdidir. Mecelle'de iş akdi konusunda İslam Hukuku terminolojisi kullanılmıştır. İcare-i âdemi akdi Mecelle'nin ikinci kitabı olan icare kitabı içerisinde düzenlenmiştir. İcare-i âdemi akdi, İslam Hukukundaki istihdam kurallarını açıklamaktadır. Mecelle'de işçi kavramının karşılığı ecir terimidir. İşçi ecir-i has ve ecir-i müşterek şeklinde ikiye ayrılmıştır. İşçi kavramı modern anlamdaki işçi kavramından daha geniştir. İşçi niteliğinin belirlenmesinde ücret karşılığı bir işte çalışma kıstas alınmıştır. Bu sebeple iş akdi kavramı da günümüzdeki iş akdi kavramından daha geniştir. İslam Hukuku ile günümüz hukuku iş akdinin kurulması, özellikleri, tarafların borçları ve akdin sona ermesi konularında benzerlikler ve farklılıklar taşımaktadır.Öğe Osmanlı Hukukunda Bina veya Yapı Eseri Malikinin Sorumluluğu(Selçuk Üniversitesi, 2020 Nisan) Aykanat, Mehmet; Aydın, MelikşahBina veya yapı eseri malikinin sorumluluğu, Türk Borçlar Kanunu’nda düzenlenmiş kusursuz sorumluluk hallerinden biridir. Bu sorumluluk, bina veya yapı eserinin yapılışından kaynaklanan veya bakımındaki eksiklik sebebiyle ortaya çıkan bir sorumluluktur. Bina veya yapı eseri malikinin sorumluluğu, Osmanlı uygulamasında da yer bulmuştur. Bu çalışma bina veya yapı eseri malikinin sorumluluğunu, Osmanlı hukuku bakımından ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu sorumluluğunun hukuki niteliği, şartları ve sonuçları, Osmanlı hukukunda incelenmiştir. Osmanlı hukukunda teoride ve uygulamada, bina veya yapı eseri malikinin sorumlu kabul edildiği örnekler bulunmaktadır. Fıkıh kaynaklarındaki kurallardan ve uygulamadaki örneklerden, sorumluluğa ilişkin bilgiler ortaya konulmuştur. Günümüz hukukundaki hukuki nitelendirme, şartlar ve sonuçlar, Osmanlı hukuku ile karşılaştırılmıştır. Benzer örnekler ve farklı görüşlerle, benzerlik ve farklılıklar ortaya konulmuştur. Osmanlı hukukunda bina veya yapı eseri malikinin sorumlu kabul edildiği durumlarda genellikle kusur sorumluluğuna gidilmiş, kusursuz sorumluluk halleri oldukça kısıtlı kalmıştır. Yine de zarar, hakkaniyet, tehlike, genel özen gibi kusursuz sorumluluk düşüncelerinin etkileri olmuştur.Öğe Osmanlı Sosyal Güvenlik Hukukunda temel kurumlar(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015-02-20) Aykanat, Mehmet; Avcı, MustafaSosyal güvenlik hukuku, genç bir hukuk dalıdır. Ancak insanlar, insanlığın başlangıcından itibaren sosyal güvenliğe başvurmuşlardır. Sosyal risklerle karşılaşan insanlar bu riskleri telafi etme yolları aramışlardır. Osmanlı Devletinde bireyler ve devlet, sosyal risklere karşı önlem almışlardır. Osmanlılar, sosyal güvenlik işlevine sahip kurumlar aracılığıyla vatandaşlarına sosyal güvence sağlamışlardır. Türk İslam kökenli kurumları değiştirerek ve geliştirerek kendilerine uyarlamışlardır. Tanzimat öncesi dönemde yararlananların katkı sağlamadığı vakıf, nafaka ve yardım kurumları sistemin temelini oluşturmuştur. Tanzimat sonrası dönemde klasik kurumlardan oluşan sisteme yararlananların katkı sağladığı tekâüd sandıkları eklenmiştir. Osmanlı kurumları modern sosyal güvenlik penceresinden incelendiğinde sahip oldukları sosyal güvenlik işlevi ortaya çıkmaktadır.