Yazar "Baksi, Seda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çocukların mekân algısının yaşam çevresi üzerinden incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018-06-22) Baksi, Seda; Doğan, Rabia KöseAlgı ve kuramları psikologlar, toplum bilimciler tarafından araştırılan bir konu olmakla birlikte çevre-davranış-mekân üzerine yapılan çalışmalarda da önemli bir yer tutmaktadır. Mekânın tasarımı, kullanımı ve değerlendirilmesinde algı kavramı, temel bir fonksiyonu üstlenmektedir. Çocukların çevreyi algılaması, fiziksel ve zihinsel gelişim süreçlerindeki yapılanmalarla sağlanır. Çocukların ve yetişkinlerin, fiziksel ve zihinsel faaliyetleri, çevrenin algılanmasında ve değerlendirilmesinde birbirinden farklılıklar gösterirler. İstek, algı ve davranış biçiminin tespiti zor olan çocuğun, sözlü ve yazılı ifade becerisi de istenilen düzeyde olmamaktadır. Bu nedenle çocuklarla ilgili yapılacak tasarımlarda, çocukların yaşadığı mekândan beklentilerini anlayabilmek için bilişsel haritalar (zihinsel şemalar), sözlü anketler, görüşme ve test tekniği, uzun süreli gözlemler gibi yöntemler kullanılmaktadır. Lynch'a göre bilişsel haritalar; kişinin mekânı deneyimleyerek, zihinlerinde oluşturdukları soyut imgelerdir. Çalışmada yöntem olarak, farklı yaşlardaki çocukların mekânsal algılarını ölçmekte araç olan, bilişsel haritalar ve anket tekniği kullanılmıştır. Tez çalışması kapsamında, somut işlemler dönemindeki 7-11 yaş arası çocukların mekân algılarının, kendi yaşam çevreleri üzerinden ölçülmesi için 40'ar öğrenciden oluşan denek grupları üzerinden toplamda 80 öğrenci ile Konya il merkezinde bulunan bir devlet bir de özel okul kapsamında araştırma gerçekleşmiştir. Anket çalışmasının bire bir yapıldığı araştırmaya bağlı olarak, her öğrenciden evinde yaşadığı mekânın anlatım tekniği serbest olmak üzere, resminin yapılması istenmiştir. Yapılan resim çalışmaları ile çocuğun kendi yaşam çevresini nasıl algıladığı ve mekân algısının gelişimi, Piaget, Inhelder ve Lynch'in çalışmalarından yapılan sınıflamalara göre topolojik, projektif ve metrik mekân ilişkileri açısından incelenmiştir. Sonuç olarak yapılan araştırma, çocuğun yaşadığı çevrenin zihnindeki mekân kurgusunu oluşturan etmenleri ve yaşadığı çevrenin algısında oluşturduğu etkileri ölçerek, çocuk mekânları için yapılacak tasarımlara ve bu alanda çalışacak tasarımcılara yol göstermesi amaçlanmaktadır.