Yazar "Baydan, Hakan Emre" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Biyoetanol, metil ester ve dizel yakıt karışımlarının dizel motorlarda kullanımının motor performansına etkisinin belirlenmesi(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008-07-29) Baydan, Hakan Emre; Oğuz, HidayetABD ve AB ülkelerinde özellikle 1990 yılından sonra başlayan ?Temiz Enerji? hareketleri sayesinde, petrole bağımlılığı azaltmak üzere pek çok bilimsel çalışma yapılmış ve yasal düzenlemelerle yeni enerji politikaları oluşturulmuştur. Fosil kökenli yakıtların, özellikle benzin ve motorinin egzoz emisyonları açısından çevreye olan olumsuz etkileri ve küresel ısınmanın artmasına neden olmaları da, temiz enerji kullanımını zorunlu hale getirmiştir. Geleneksel enerji kaynakları rezervlerinin azalmakta olması ve petrol rezervlerinin yakın bir gelecekte tükeneceği bilinen bir gerçektir. Hızla artan nüfus ve endüstrileşmede düşünüldüğünde yeni ve acil önlemlerin alınması zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. Motorin ile düşük oranlarda biyoetanol kullanımı 1980'li yıllardan bu yana artmaya başlamıştır. Ethanol-dizel karışımları genel olarak E-Dizel ismiyle anılmaktadır. Buradaki amaç petrole bağımlılığı azaltmak ve emisyon değerlerini düşürmektir. Ancak biyoetanol-dizel karışımlarının 10 ?C sıcaklıklarda faz ayrışımı meydana getirdiği ve parlama noktasını düşürdüğü bilinmektedir. Faz ayrışımını engellemek için karışımın içerisine emilsüfer yada kosolvent ilave edilmektedir. Bu çalışmada motorin ile istenilen oranda birbirinin içerisinde çözünen aspir metil esteri ve biyoetanol % 5, 10, 15 oranlarında karıştırılarak elde edilen yakıtın yakıt özellikleri incelenmiş ve motor performansı ve duman yoğunluğu değerleri ölçülmüştür. Biyodizelin çözücü özelliği sayesinde biyoethanol-motorin karışımlarının faz oluşumu engellenmesi amaçlanmış; biyodizelin parlama noktasının yüksek olması sebebiyle karışımın parlama noktası değeri artırılmıştır. Bu sayede E-Dizel içerisinde emmülsüfer ve kosolvent yerine aspir metil esteri başarılı bir şekilde kullanılmıştır.Öğe Prediction of Diesel Engine Performance Using Biofuels with Artificial Neural Network(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2010) Oğuz, Hidayet; Sarıtaş, İsmail; Baydan, Hakan EmreBiodiesel, bioethanol and biogas are the most important alternative fuels produced by using biologic origin sources. Effect of biofuel on engine performance is one of the research subjects of today. The engine experiments to test the engines are many times are hard, time consuming and high cost. Additionally, it is impossible to perform the test outside of limiting values. In this study, an artificial neural network, an artificial intelligence technique, is developed to successfully apply on automotive sector as well as many different areas of technology aiming to overcome difficulties of the experiments, minimize the cost, time and workforce waste. Diesel fuel, biodiesel, B20 and bioethanol-diesel fuel having different percentages (5%, 10%, and 15%) and biodiesel were mixed together, to use in developed artificial neural network Mixtures were also controlled for their fuel properties and motor experiments were performed to collect the reference values. Power, moment, hourly fuel consumption and specific fuel consumption were estimated by using the artificial neural network developed by using the reference values. Estimated values and experiment results are compared. As a result, from the performed statistical analyses, it is seen that realized artificial intelligence model is an appropriate model to estimate the performance of the engine used in the experiments. Reliability value is calculated as 99.94% (p = 0.9994 and p > 0.05) by using statistical analyses.