Yazar "Bilir, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ostia limanı(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Bilir, Ahmet; Mert, İ. HakanOstia, Tiber Nehri ağzında kurulmuş olan bir liman şehridir. Gemilerin teknolojik açıdan hızlı bir gelişme gösterdiği Roma İmparatorluk Dönemi yapılarından biri olan liman, bu gelişmeye ayak uydurarak kendi gelişimini bu dönem içerisinde sağlamış ve hızla artan Roma nüfusunun ihtiyaçlarına cevap verecek gemi ve kargo kapasitesine sahip olabilmek amacıyla, ticari ve sosyal alanda sürekli büyümüştür. İlk olarak belli bir liman olmadan ve büyük gemilerden küçük gemilere doldurulan malların sahile ulaştırılması şeklinde süregelen boşaltım işleminin getirdiği zorluklardan dolayı yaşanan zaman ve iş gücü kaybını en aza indirmek amacıyla İmparator Claudius tarafından M.S. 42'de Ostia kentinin üç km kuzeyinde uygun bir liman arazisi bulunarak muazzam bir liman inşaasına başlanmıştır. Zamanla artan yüksek talebin Claudius Limanı tarafından karşılanması oldukça zordu. Bu sebeple İmparator Trajan tarafından M.S. 110 civarında sorunun çözümü için Claudius Limanı'nın hemen arka tarafına hexagonal (altıgen) planlı bir liman havzası kazıldı ve Claudius Limanı ile birleştirilerek hizmete açıldı. Gelecek iki yüzyıl boyunca ?Portus Romae? olarak adlandırılan liman sayesinde şehrin zenginliği arttı ve refah düzeyi gelişti. İmparator Hadrian ve Septimius Severus dönemlerinde yaptırılan devasa tahıl depoları sayesinde şehir oldukça büyüdü ve ticaret canlandı. Kentin son dönemlere doğru yoğun bir şekilde liman bölgesi olan Portus'a kaydığı arkeolojik kanıtlarla ortaya çıkmıştır. Genel olarak Roma İmparatorluğunun çöküş aşamasına geçmesi ile birlikte Ostia kentide sosyal ve ticari açıdan sona gelmiş oldu. Yapmış olduğumuz bu araştırma tezinde Ostia Limanı, kronolojik bir sıra takip edilerek incelenmeye çalışılmıştır. Roma betim sanatında Ostia Limanı tasvirleri incelenmiş, limanın dış görünüşü ve yapıları hakkında görsel bilgiler elde edilmiştir. Ticaretin boyutlarını göstermek açısından ticaret rotaları ile ilgili sınırlar çizilmiş, arz- talep dengesi irdelenmiştir. Ayrıca Ostia'da yaşayan halkın etnik kökenleri ve sosyal statülerine de kısaca değinilmiştir.Öğe Roma Dönemi Doğu Akdeniz deniz ticaretinde kıyı Kilikya Bölgesi'nin yeri ve önemi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014) Bilir, Ahmet; Tekocak, MehmetÇağlar boyu Doğu Akdeniz'e kıyısı olan kentlerin birbirleri arasındaki ilişkilerin gelişmesi, ticaret faaliyetlerinin artmasını sağlayan en önemli etmen olmuştur. Büyük İskender'in M.Ö. 323 yılında ölmesi ile birlikte Akdeniz'de siyasi otorite boşluğu meydana gelmiştir. Bu boşluk coğrafi koşulları nedeniyle Dağlık Kilikya'yı korsan yatağı haline getirmiştir. Öyle ki korsan tehdidi Batı Akdeniz'e kadar yayılmıştır. Bu durum Romalı tacirleri büyük bir ticari kayba uğratmıştır. M.Ö. 67'de korsanların yenilmesi ile birlikte yapılan düzenlemeler neticesinde ekonomik anlamda bir güven ortamı oluşturulmuştur. Böylece verimli ovalara sahip bölgede bir tarım reformu gerçek-leşmiştir. Daha sonra şarap ve zeytinyağı gibi işlenmiş ürünler, bölgenin başlıca ihraç kalemleri arasına girmiştir.