Yazar "Ceran, Dilek" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 2019 Yılında Yayımlanan Çocuk Kitapları Üzerine Bir İnceleme(Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 2021) Bakırcı, Şerife; Yıldız, Derya; Ceran, DilekBu çalışmanın amacı en çok çocuk kitabı yayımlayan yayınevlerinden olan 2019 yılında Can Çocuk ve Günışığı Yayınlarında 5. ve 8. sınıflar için basılan kitapları bazı iç ve dış yapı özelliklerine göre incelemektir. Araştırmada toplamda 367 kitap incelenmiştir. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesidir. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılarak frekans ve yüzde verilmiştir. Araştırma sonucunda; 5. sınıflar için tavsiye edilen kitapların daha çok olduğu, kitapların daha çok orta boy basıldığı, hikâye edici türlerin ağırlıkta olduğu, en çok 0-20 kez baskı yapan kitapların olduğu, birey ve toplum temasının en çok tercih edilen tema olduğu, yerli eserlerin çeviri eserlerden çok olduğu, kitaplarda en çok siyah-beyaz resim kullanıldığı ve çeviri eserlerde Avrupalı ve Amerikalı yazarların tercih edildiği tespit edilmiştir.Öğe 5. ve 7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Somut Olmayan Kültürel Miras Unsurları(Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 2020) Yıldız, Derya; Ceran, Dilek“Somut olmayan kültürel miras” terimi, UNESCO’nun “kültürel mirasın korunması” için yürüttüğü programlar sırasında ortaya çıkmıştır. UNESCO, somut olmayan kültürel mirası, özelde ait olduğu topluluğun genelde ise insanlığın ortak mirası olarak kabul eder. Somut olmayan kültürel mirasın korunması, bu değerlerin sürdürülebilir olmasına bağlıdır. Bu da somut olmayan kültürel mirasın genç kuşaklara anlatılmasını gerektirmektedir. Bu nedenle eğitim sistemlerinin kültürel mirası korumak için farkındalık oluşturmaları gerekmektedir. Bu çalışmanın amacını, 5. ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan somut olmayan kültürel miras unsurlarının incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırmada doküman incelemesi kullanılmıştır. Verilerden, gerektiğinde alıntılar yapılmıştır. UNESCO ile Kültür ve Turizm Bakanlığının Ulusal Envanterlerinde yer alan ve her iki sınıf kitabında yer alan unsurlar: Mevlevi Sema Töreni, Kırkpınar Yağlı Güreş Festivali, Dede Korkut Mirası: Destan, Masal ve Müzik, Türk Kahvesi Kültürü ve Geleneği; sadece 5. Sınıfta yer alan unsurlar: Alevi-Bektaşi Ritüeli: Semah, Âşıklık Geleneği, Geleneksel Çini Ustalığı; sadece 7. Sınıfta yer alan unsurlar: Ebru: Türk Kâğıt Süsleme Sanatı, Bahar Kutlaması: Hıdrellez’dir. Bulgulara göre Türkçe ders kitaplarında somut olmayan kültürel miras unsurlarına daha fazla yer verilmesi gerektiği belirtilebilir.Öğe 6. ve 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Somut Olmayan Kültürel Miras Unsurları(Selçuk Üniversitesi, 2021 Nisan) Ceran, Dilek; Yıldız, DeryaSomut olmayan kültürel miras terimi UNESCO’nun Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi ile birlikte kavramsallaştırılmıştır. Somut Olmayan Kültürel Miras; toplulukların, kültürel miraslarının bir parçası olarak tanımladıkları uygulamalar, anlatımlar, beceriler ve bunlara ilişkin araçlar ve kültürel mekânlar biçiminde ifade edilir. Somut olmayan kültürel miras yeni nesillere aktarılarak korunur. Bu durum kültürel mirasın aktarımında eğitimin ve dolayısıyla da ders materyallerinde kültürel miras unsurlarına yer vermenin önemini göstermektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacını, 6. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan somut olmayan kültürel miras unsurlarının incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırma, nitel bir araştırma olup veriler doküman incelemesi yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırmada Türkçe ders kitapları incelenerek elde edilen bulgular tablolaştırılmış ve kitaplardan doğrudan alıntılar yapılmıştır. Bulgulara göre; UNESCO listesi ile Kültür ve Turizm Bakanlığının ulusal envanterinde yer alan ve her iki sınıf kitabında yer alan somut olmayan kültürel miras unsurları: Âşıklık Geleneği ile Mevlevi Sema Töreni; sadece 6. sınıfta yer alan unsur Karagöz; sadece 8. Sınıfta yer alan unsurlar; Kırkpınar Yağlı Güreş Festivali, Geleneksel Çini Ustalığı, Alevi-Bektaşi Ritüeli Semah, Ebru: Türk Kâğıt Süsleme Sanatı, Dede Korkut Mirası: Destan Kültürü, Halk Masalları ve Müzik, Nevruz’dur. Bulgulardan hareketle Türkçe ders kitaplarının somut olmayan kültürel miras unsurlarıyla ilgili daha fazla ifade içeren metin ve etkinliklerle zenginleştirilmesi gereği ifade edilebilir.Öğe CAHİT ZARİFOĞLU’NUN MENZİLLER ŞİİRİNE BİR BAKIŞ(Selçuk Üniversitesi, 2007) Ceran, DilekMenziller, Cahit Zarifoğlu’nun üçüncü şiir kitabına adını veren şiiridir. “Menziller” şiiri muhtevası ve şairin şiir anlayışını yansıtması bakımından önemlidir. Şiirin en dikkati çeken özelliği, son iki mısradan önce eğik bir düşünce çizgisinin çizilmesidir. Şiiri orijinal kılan bu çizgidir. Bu çalışmada, hem şiir tahlil edilmeye hem de söz konusu çizginin şiire kattığı manâ belirlenmeye çalışılmıştır.Öğe Hisar şiirinde çocuk(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Ceran, Dilek; Serarslan, HalimModern anlamdaki çocuk edebiyatı Tanzimat dönemi ile baslar ve edebî deger, estetik ve biçim yönünden geliserek devam eder. Bu süreç içerisinde çocuk siiri ayrı bir yer tutar. Çocuk siirine egilim Tanzimat'tan bugüne artarak devam eder. Bu sebeple çocuk siirine yönelen sairler, arastırmacılar tarafından incelenmis ve degerlendirmeye tâbi tutulmustur. Ancak sairleri her zaman tek baslarına ele alıp degerlendirmek yeterli olmayabilir. Özellikle II. Mesrutiyet'ten sonra dergiler etrafında olusan toplulukları ortak sanat anlayısları çerçevesinde bir bütün olarak düsünüp incelemek de gerekir. Bu çalısma, söz konusu anlayıstan yola çıkarak Türk edebiyatının yaklasık çeyrek asra damgasını vuran ve bir siir toplulugu olan Hisar'ın çocuk siiri kapsamına girecek eserlerini incelemeye yöneliktir. Çalısmanın maksadı, Hisar dergisinin sayfalarında ya da sairlerin kitaplarında dagınık hâlde bulunan çocuk siiri örneklerini bir araya getirip tematik bakımdan degerlendirmek suretiyle Hisar siirinin çocuk edebiyatına katkılarını tespit etmektir.Öğe Mürebbiyelik ve Türk romanında bazı mürebbiye tipleri(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2002) Ceran, DilekBatılılaşma hareketlerine paralel olarak Türkiye’de Avrupalı mürebbiyeler görülmeye başlar. Sayıları gittikçe artan bu mürebbiyelerin Türk sosyal hayatındaki rolleri zamanla romana yansır. Bu incelemenin konusu olan Türk romanlarında görülen tip düzeyindeki Batılı mürebbiyelerin en meşhurları Jozefino, Jozefin, Anjel, Courton ve Şermin’dir.