Yazar "Duran, Elif" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Spor okuryazarlığı algısının sağlıklı yaşam biçimi davranışları üzerindeki etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma(Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024) Duran, Elif; Şirin, Erkan FarukBu çalışmanın amacı yükseköğrenim öğrencilerinin spor okuryazarlığı ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmanın diğer amacı ise üniversite öğrencilerinin spor okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının öğrencilerin kişisel özelliklerine göre değerlendirilmesidir. Bu doğrultuda araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 akademik yılında Türkiye'de devlet üniversitelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise İç Anadolu Bölgesi'nde bulunan üç devlet üniversitesinin (Konya Teknik Üniversitesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Selçuklu Üniversitesi) farklı akademik birimlerinde (fakülte) öğrenim gören basit tesadüfi yöntemle seçilmiş 1643 kadın öğrenci, 1212 erkek öğrenci olmak üzere toplam 2855 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket tekniği tercih edilmiş olup, öğrencilerin Algılanan Spor Okuryazarlığı Ölçeği, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği ve kişisel bilgi formunda yer alan sorulara cevap vermesi istenmiştir. İstatistiksel analiz olarak, betimsel istatistik ve parametrik analizlerden Independent simples t test, One-Way ANOVA, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Sonuç olarak yaş değişkeninin algılanan spor okuryazarlığı düzeyinde belirleyiciliği belirlenmezken, sağlıklı yaşam biçimi davranışları manevi gelişim, beslenme, sağlık sorumluluğu, stres yönetimi ve ölçek toplamında belirleyici bir rol üstlendiği belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet değişkeninin algılanan spor okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları kişilerarası ilişkiler ve fiziksel aktivite boyutlarında farklılık olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin fakültelerine göre hem spor okuryazarlığı düzeyinde hem de sağlıklı yaşam biçimi davranışlarında tüm boyutlarda anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin sınıflarına göre farklılık tespit edilmezken, sağlıklı yaşam biçimi davranışları Beslenme, Fiziksel Aktivite, Sağlık Sorumluluğu, Stres Yönetimi ve ölçek toplamında farklılık olduğu tespit edilmiştir. Baba eğitim düzeyine göre algılanan spor okuryazarlığı düzeyinde ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarında anlamlı farklılık tespit edilmezken, anne eğitim düzeyine göre algılanan spor okuryazarlığı duyuşsal gelişim ve sağlık boyutunda ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları fiziksel aktivite boyutunda farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ekonomik seviyenin algılanan spor okuryazarlığı düzeyinde belirleyiciliği belirlenmezken, sağlıklı yaşam biçimi davranışları manevi gelişim ve beslenme boyutlarında belirleyici bir rol üstlendiği belirlenmiştir. Öğrencilerin fiziksel aktivite ve egzersiz yapma durumları hem spor okuryazarlığı düzeyinde hem de sağlıklı yaşam biçimi anlamlı bir farklılık oluşturmuştur. Öğrencilerin hesaplanan beden kitle indekslerinin spor okuryazarlığı düzeyinde ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları Manevi Gelişim ve Beslenme boyutlarında belirleyici rolü tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan korelasyon analizinde algılanan spor okuryazarlığı ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Algılanan spor okuryazarlığı boyutları olan duyuşsal gelişim/sağlık ve öz güven/yaşam boyu spor birlikte sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını %30 oranında açıklamaktadır.