Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Durdu, Muhammet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Mali Egemenlik Boyutuyla Blokzincir Teknolojisi
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Durdu, Muhammet; Üstün, Ümit Süleyman
    Dijital teknolojilerin hızla gelişmesi, insan hayatını değiştirmektedir. Oluşan değişiklikler hukuk sisteminin cevaplayamadığı sorunlar doğurmuştur. Bu durum mali hukuk için de geçerlidir. Nitekim dijital teknolojilerin vergi sisteminin kalıplarına uymaması sonucu devletlerin vergilendirme yetkisi aşınmaktadır. Bunun yanında herhangi bir devletin kontrolünde olmayan para birimlerinin ortaya çıkıp yaygın kullanılması neticesinde devletlerin para basma yetkisi sorgulanır hale gelmektedir. Vergilendirme ve para basma yetkileri devletin mali egemenliğinin en önemli görünüş biçimlerindendir. Dijitalleşme sürecini güçlendiren blokzincir ve ilgili teknolojiler, vergilendirme ve para basma yetkileri konusundaki aşınmayı hızlandırmıştır. Gerçekten blokzincir teknolojisinin orijinal uygulaması olan kripto paralar, devletler açısından önceki dönemlere göre daha zorlu bir vergi cenneti olma potansiyeli taşımaktadır. Kripto varlıklar üzerinden elde edilen gelirlerin nasıl vergilendirileceği ciddi bir belirsizlik olarak durmaktadır. Devletlerin bu hususta öncelikle kripto varlıkların hukuki niteliğini netleştirmesi gerekmektedir. Kripto varlıkların yeni bir vergi cenneti olmasını engellemek için kripto varlık borsalarına amaca elverişli hukuki düzenlemeler getirilmelidir. Ayrıca blokzincir teknolojisinden vergi sistemini geliştirmek için faydalanması gerekmektedir. Blokzincir teknolojisi bir taraftan kripto varlıklarla vergilendirme yetkisini aşındırırken diğer taraftan sahip olduğu fonksiyonellikler sayesinde vergi tahsilini kolaylaştıracak ve kayıt dışı ekonomiyi azaltmaya yardımcı olacak özelliklere sahiptir. Kripto paralar, getirdiği yenilikler ve kolaylıklar sayesinde halk arasında geçerli para birimi olarak kullanılabilecek kapasitededir. Buna rağmen devletlerin çoğunlukla kripto paraların ödeme aracı olarak kullanımını yasakladıkları, kripto paraların getirdiği yeniliklere insanların yönelmesini engelleme amacıyla kendi dijital paralarını çıkarma çabası içinde oldukları görülmektedir. Bu çabaların doğru yönlendirilmesi ve sonuç vermesi durumunda kayıt dışı ekonominin asgari düzeye indirilebileceği ve devletlerin parasal sisteme eskisinden daha fazla hakim olabileceği beklenmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Maliye Politikalarının Belirlenmesinde Sivil Toplum Kuruluşlarının Rolü
    (Selçuk Üniversitesi, 2018) Durdu, Muhammet
    Sivil toplum kuruluşu, kanuni düzenlemeler çerçevesinde gönüllülük esasına dayalı olarak, kendi kaynaklarına sahip, devletten özerk ve devlet ile toplum arasında örgütlü bir yapılanma olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada sivil toplum kuruluşlarının maliye politikaları üzerindeki rolü tartışılacaktır. Sivil toplum kuruluşlarının batılı kökenlerine değinilmeyecek, Türkiye tarihi ve günümüz Türkiye’si çerçevesinde sivil toplum kuruluşları ve maliye politikalarına etkisi incelenecektir. Çalışmada, sivil toplum kuruluşlarının kavramsal çerçevesi çizilmiş, Türkiye tarihindeki sivil toplum yapılanmaları incelenmiş ve sivil toplum kuruluşlarının maliye politikaları üzerindeki etkisi irdelenmiştir. Maliye politikaları 20. yüzyılda ortaya çıkmış gibi görünse de, geçmişte de günümüzdeki kadar karmaşık olmamak üzere, maliye politikalarının varlığından söz edilmiştir. Özellikle Osmanlı tarihi açısından sivil toplum yapılanmalarının maliye politikalarına olumlu etkilerinden bahsedilmiş ve günümüzde finansman sorunu yaşayan modern devlet maliyelerinin, bu sorunu çözme adına Osmanlı sivil toplum yapılanmasından esinlenebileceği belirtilmiştir. Günümüzde, Türkiye’de sivil toplum yapılanmalarının maliye politikaları üzerinde ciddi etkileri olduğu görülmektedir. Sivil toplum yapılanmaları siyasi iktidarı etkilemek için çeşitli yollara başvurabilmektedirler. Kamuda çalışan personelleri temsil eden sendikaların zam görüşmelerinde hükümet üzerinde ciddi etkileri olabilmekte ve enflasyon oranlarının çok üzerinde zam alabilmektedirler. TOBB, TÜSİAD gibi iktisadi sivil toplum kuruluşları çeşitli yöntemlerle maliye politikaları üzerinde doğrudan etki sahibi olabilmektedirler. Siyasilerin geldikleri toplum kesimleri birer sivil toplum yapılanması olarak kendi aralarından çıkan siyasileri etkileyerek maliye politikalarını etkileyebilmektedirler. Son olarak, dolaylı sivil toplum olarak bilinen ve geniş halk kitlelerini kapsayan sivil toplum yapılanmalarının da son dönemde maliye politikalarında etkili oldukları müşahede edilmiştir. Yönetişim kavramının ortaya çıkışı sivil toplumun devlet politikaları üzerindeki etkisini artırmıştır. Yönetişim kavramı çerçevesinde, devlet politikalarının belirlenmesinde, kamu sektörü-özel sektör- sivil toplum kuruluşları eşit görülebilmektedir. Ancak maliye politikaları açısından kamu sektörünü –yani siyasileri- ön plana çıkarmak gerekmektedir. Zira toplumun yalnızca belli bir kesimini temsil eden sivil toplum yapılanmaları maliye politikaları üzerinde çok etkili olursa, sivil toplum kuruluşunun temsil ettiği kesime rant kayması kaçınılmaz olur. Ayrıca sivil toplum yapılanmalarının toplumun tamamına karşı sorumlu olmadığı unutulmamalıdır. Bu sebeple maliye politikalarının belirlenmesinde toplumun tamamına karşı sorumluluğu olan siyasilerin ön planda olması gerekir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Mükellef Bilgilerinin Korunması ve Vergi Mahremiyeti
    (Selçuk Üniversitesi, 2019 Aralık) Durdu, Muhammet
    Vergi mahremiyeti hakkı 2010 yılında Anayasaya giren kişisel verilen korunması ile yakından ilişkilidir. Türk hukuk sisteminde önceki Vergi Usul Kanunu’ndan beri var olan vergi mahremiyeti, kişisel verilerin korunması hakkının hukuk sitemine dâhil olması ile yeni bir boyut kazanmıştır. Bu çalışmada vergi mahremiyeti hakkının kavramsal çerçevesi ortaya konulmuş ve kişisel bilgilerin korunması hakkı ile ilişkisi incelenmiştir. İlk bölümde vergi mahremiyeti hakkı literatür taraması yapılarak araştırılmış ve netice itibariyle konulan istisnaların vergi mahremiyetini zedeler nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca mükelleflerin bilgilerini toplama konusunda defter tutma, beyanname verme ve belge düzenleme konusunda Hazine ve Maliye Bakanlığı’na verilen yetkilerin Anayasal korumaya sahip temel hakları ihlal ettiği sonucuna varılmıştır. İkinci bölümde mükellef bilgileri ile ilgili olarak kişisel verilerin korunması meselesi incelenmiş ve 6698 sayılı Kanun ile mükelleflere vergi mahremiyeti hususunda ek güvenceler sağlandığı tespiti yapılmıştır. Ancak bu Kanun’da yer alan istisnaların da azaltılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sivil İtaatsizlik Kavramı ve “Vergi İtaatsizliği”
    (Selçuk Üniversitesi, 2018 Eylül) Durdu, Muhammet
    Sivil itaatsizlik, hukuk devletinin içerdiği üstün değerler uğruna, aleni ve mevzuata aykırı olarak gerçekleştirilen, bu sırada üçüncü kişilerin üstün hukuki değerlerine zarar vermeyen barışçıl bir protesto fiilidir. Mali hukukta sivil itaatsizlik ile alakalı çeşitli teorik temeller bulunmaktadır. Bunlar; vergi grevi, verginin reddi, vergi kaçırma ve vergi isyanı başlıkları altında toplanabilir. Bu kavramlar, “vergi itaatsizliği” başlığı altında birleştirilebilir. Vergi itaatsizliği, vergi sisteminde adaleti sağlamak amacıyla, mükelleflerin, bireysel veya toplu olarak vergi kanunlarını ihlal etmesi olarak tanımlanabilir. Sivil itaatsizliğin tarihine bakıldığı zaman çeşitli vergi itaatsizliği vakalarına rastlamak mümkündür. Günümüzde mali hukukta, vergi itaatsizliği, mükellef ile devlet arasında önemli bir iletişim aracı olabilir. Bu anlamda vergi itaatsizliği, mali problemlerin anarşiye kaçmadan diyalogla çözümlenmesinde önemli bir araçtır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkiye'de bütçe dışı fon uygulamaları ve varlık fonu
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Durdu, Muhammet; Üstün, Ümit Süleyman
    Bu çalışmada, Türkiye'de özellikle 1980'li ve 1990'lı yıllarda kamu mali sistemi içerisinde ciddi öneme sahip olmuş olan bütçe dışı fonlar ve bir bütçe dışı fon olarak 2016 yılında kurulan Türkiye Varlık Fonu incelenmiştir. Bu çalışma ile Türkiye'nin bütçe dışı fonlar ile edindiği tecrübe literatür taraması yapılarak ortaya konmakta, dünya genelinde varlık fonu uygulamalarının genel özellikleri araştırılmakta ve Türkiye Varlık Fonu ile ilgili değerlendirmeler yapılmaktadır. Çalışmada Türkiye'nin bütçe dışı fonlarla ilgili kamu maliyesi açısından acı tecrübeleri olduğu sonucuna varılmakta, Türkiye Varlık Fonu uygulamasının bu tecrübeler ışığında yürütülmesi önerilmektedir. Türkiye'nin 1990'lı yıllarda sayıları 100'ü aşan varlık fonlarının sayısını 10'un altına indirmesi olumlu karşılanmakta, bütçe dışı fon uygulamasına mümkün olduğu kadar başvurulmayarak bütçe prosedürünün işletilmesi gerektiği sonucuna varılmaktadır. Türkiye Varlık Fonu'nun dünya genelinde uygulanan klasik varlık fonlarından farkları olduğu belirlenmekte, amaçları hususunda eleştiriler getirilmektedir. Çok fazla amacı için olduğu kaldırabileceğinden daha fazla sorumluluk yüklendiği anlaşılan Türkiye Varlık Fonu'nun amaçları hususunda sadeleştirme yapılarak kalkınma amacına odaklanması gerektiği vurgulanmaktadır. Türkiye Varlık Fonu'nun denetimi hususunda yeniden gözden geçirmeler yapılması gerektiği sonucuna varılmaktadır.

| Selçuk Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Selçuk Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim