Yazar "Duru, Oya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çağdaş takı tasarımında alternatif malzeme kullanımı ve tasarım sürecine etkileri(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Duru, Oya; Nas, EmineTakının kavramsal anlamı açısından da önemli değişimlerin yaşandığı 1950'ler ve 1960'lı yıllar sanatsal faaliyetlerin arttığı çok yönlü tasarımcıların yetiştiği dönemlerdir. Bu bağlamda takı tasarımı alanında tasarımın, kültürün, üretimin ve takıdaki ifade biçiminin paralel olarak geliştiği ve farklılıklar yaşandığı gözlemlenmiştir. Birçok mimarlık, heykel, resim gibi farklı dallardaki sanatçıların takı tasarımına eğilmeleri ve çalışmalar yapmalarının sonuçları olarak günümüz çağdaş takı tasarımına kaynak oluşturmuştur. Takı tasarımı her dönemde kullanılan malzeme, renk, biçim gibi ögelerini kapsayarak varlığını hissettirmiştir. Çağdaş bir takının oluşabilmesi için yapay veya doğal bir hammaddenin işlenip bedende kullanılabilir hale getirilmesi gereklidir. Çalışmada çağdaş takı tasarımında alternatif malzemenin kullanılabilirliği kapsamında farklı malzemelerle üretilen özgün takılar karakteristik özelliklerine göre detaylı analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede çalışma konusu "Çağdaş Takı Tasarımında Alternatif Malzeme Kullanımı ve Tasarım Sürecine Etkileri" olarak belirlenmiştir. Konu kapsamının gerçekçi ve bütüncül bir şekilde ortaya konmasına yönelik niteliksel araştırma modeli olan genel tarama modelinden (survey) yararlanılmıştır. Örneklemde, alternatif malzemelerin kullanıldığı yargısal (kasti) örnekleme yöntem ile seçilen 69 adet çağdaş takı tasarımı yapılandırılmış örnek inceleme formları dahilinde değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; organik ve sentetik malzemelere değerli-değersiz metaller ve süs taşlarının eklenmesiyle ortaya çıkan takı tasarımlarında belirleyici unsurların başta malzeme olmak üzere tasarımcı manifestoları ile biçimlendiği tespit edilmiştir. Bu tespit alternatif malzemeli takılara konvansiyonel form özelliği dışında özgün ve eklektik bir üslup kazandırmıştır. 20. yüzyıldan itibaren bir dönüşüm içine giren takı kavramı ile birlikte ortaya çıkan sanatsal takının, farklı biçim, boyut, kavram ve malzemeler aracılığıyla yeni kimlikler bulduğu görülmektedir. Sonuç olarak, günümüz çağdaş takı kavramında alternatif malzemenin tasarıma sıra dışı ve sınırları zorlayan ifadeler kazandırmakla birlikte orijinal bir anlatım aracı olarak kullanıldığı belirlenmiştir.