Yazar "Eyada, Saadoon Obaid Eyada" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Mekanistik-ampirik yaklaşım ve ömür boyu maliyet analizi ile Türkiye'de kullanılan tipik esnek kaplama kesitlerinin değerlendirilmesi(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Eyada, Saadoon Obaid Eyada; Çelik, Osman NuriTürkiye'de, etkili ulaşım sisteminin, aksların ağırlığındaki artışla birlikte yüz milyonlarca Eşdeğer Tek Dingil Yükü (ESAL)'ne ulaşan artan trafik sayısını karşılaması gerekir. Buna göre, eski AASHTO tasarım yönteminin son teknoloji Mekanistik-Ampirik Tasarım Yöntemi (M-EDM) kullanılarak değiştirilmesi gerekmektedir. Bu tezde M-EDM şunlar için kullanılmıştır: 1) Türkiye'deki tipik esnek üstyapıların değerlendirilmesi, 2) Laboratuvar testleri yaparak Dinamik Elastik Modül (E*)yi bulmak için yeni yaklaşım, 3) Türkiye'deki Tipik Kaplama Kesitleri (TTK) ile Tek Tabakalı Kesitlerin (PPS) Ömür Boyu Maliyet Analizinin (ÖBMA) yapılması 4) Esnek üstyapı tasarımı üzerinde önemli etkisi olan parametreleri belirlemek için Duyarlılık Analizi (DA) yapılması. Bu çalışmada, M-EDM analizi için MnPave yazılımı kullanılmıştır. Trafik yükleriyle ilişkili TTK Türkiye Esnek Kaplama Kataloğu'ndan alınmıştır. Tabakaların özellikleri Türkiye Karayolu Teknik Şartnamesi'nden seçilmiştir. İki iklim bölgesine ait veriler, Sıcak ve Soğuk iklimi temsil etmek üzere Meteoroloji Genel Müdürlüğü'nden alınmıştır. Türkiye'de kullanılan TTK değerlendirmesinin sonuçları, bu tabakaların yeterli olmadığını ve ortaya çıkan Tekerlek izi ömrü (TÖ) ve Yorulma Ömrü (YÖ)'nün özellikle yüksek trafik yükü ve şiddetli iklim koşullarında tasarım ömründen daha az olduğunu göstermiştir. DA, farklı değerlendirme yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar farklı indeksler (Grafik, Normalleştirilmiş Duyarlılık İndeksi (NSI) ve Mesafe Duyarlılık İndeksi (DSI)) kullanılarak değerlendirilmıştır. DSI bu tezin bulgularından birisidir. Tasarım ömrünün aks ağırlığına, trafik yüklerine, bitümlü bağlayıcı tipine, taban zeminine ve (Plentmiks Temel) esnek modülüne ve tabaka kalınlıklarına Duyarlı ve Çok Duyarlı olduğu bulunmuştur. Diğer endekslerden farklı olarak DSI, hem sayısal hem de kategorik parametreler için kullanılabilecek iyi bir endekstir. Bu çalışmada, E*'in belirlenmesi için basit bir yöntem bulmak amacıyla Sıcaklık Duyarlılık Parametrelerinin (A-VTS) karakterizasyonunda kullanılan laboratuvar testlerini yapmak için iki tip bitümlü bağlayıcı ve iki tip katkı maddesi kullanılmıştır. Bu çalışma sırasında, Karayolları Genel Müdürlügü (KGM) tarafından E*'in belirlenmesi için kullanılan bu modelin farklı iklim koşulları ve trafik hızlarında yeterli olmadığı bulunmuştur. Sonuçlara göre, Türkiye'de E*'in belirlenmesi için yeni bir yaklaşım bulunmuş ve tavsiye edilmiştir. TTK'nin ÖBMA ve iki farklı PPS (PP1 ve PP2) LCCAExpress yazılımı ve M-EDM kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Sonuca göre, ÖBMA, esnek kaplama tasarımında PPS'nin gelecekte esnek kaplama tasarımında Türkiye'de kullanılabilecek önerilerden biri olabileceğini göstermektedir.